Retrospective A Success Guide for Digital Marketeers by The Maffia

Dinsdagavond 17 september 2019 organiseerde The Maffia zijn eerste evenement. Het evenement ging informeel van start op de binnenplaats van het bureau op de Lousbergkaai in Gent. Er hing een informele sfeer in de lucht die werd gestimuleerd door enkele drankjes, verse pizza en een gezellige babbel tussen freelancers onder elkaar. 

Anderhalf uur later vroeg Simon, The Maffia himself, aan de gasten om hem te vergezellen naar binnen. Hij gaf een korte inleiding over wat de gasten konden verwachten van de avond en kondigde vervolgens de drie sprekers aan. 

Het netwerken vóór de sprekers vond ik een meerwaarde aan dit evenement. Op deze manier ben je ‘verplicht’ om zeker te netwerken en het zorgt ervoor dat je eerste ‘stressmoment’ ook al van de baan is. Zo kon ik heel ontspannen deelnemen aan de rest van de avond.

De eerste spreker was Bart Daems, financieel expert bij Cronos. Zijn lezing ging van start met de basis: kies ik als beginnende freelancer voor een eenmanszaak of beter voor een besloten vennootschap? Schematisch gaf hij zowel de voor- als nadelen weer die verbonden zijn aan deze keuze. Verder gaf hij ook nog tips voor het beheren van je budget, het maximaliseren van je business resultaten en beklemtoonde hij enkele aandachtspunten bij een freelance statuut. Tijdens deze eerste lezing kregen freelancers met reeds enkele jaren ervaring ook de kans om vragen te stellen.

Iedereen kan freelancer worden, maar hoe kan je jezelf onderscheiden van deze massa? Möbius Franssen, CEO van Digitong, nam graag het woord over om deze vraag te duiden. Möbius is gepasionneerd door de moderne, digitale aanpak van marketing en advertising. Aan de hand van zijn eigen parcours gaf hij tips over hoe je jezelf op de kaart kan zetten en hoe je je online het best kan voorstellen. Hij kaartte niet enkel de successen aan die hij reeds had geboekt, maar schonk ook voldoende tijd en aandacht aan de struikelblokken die zich (vaak) op je pad bevinden wanneer je succes nastreeft. 

Tenslotte was het de beurt aan Jente Pironet, leadzanger van Portland, om het publiek iets bij te brengen over creativiteit. Jente bracht op een heel spontane manier zijn verhaal over hoe hij zijn passie vertaalde in business. Enerzijds ging het over creativiteit, een proces van ‘trial and error’ die hij met enige zelfspot verduidelijkte. Anderzijds toonde hij het publiek aan dat ook een muziekgroep kan worden beschouwd als een kmo. Dankzij de verschillende, verrassende verhalen die de muzikant vertelde, probeerde hij het publiek een ander beeld van de muziekindustrie te geven. 

Nadat de drie sprekers aan bod waren gekomen, bedankte Simon de sprekers en de gasten. Daarnaast kregen vier gasten een boek van Creative Belgium 2019 cadeau. Maar ook jij maakt nog steeds kans om zo’n boek te winnen! Wat moet je doen? Registreer je via de MaffiaMatch op de website als freelancer and that’s it. Veel succes! 

Kleine groep, dus makkelijker om te netwerken en contacten te leggen. Interessante sprekers en veel nieuwe informatie. Altijd leuk om tips te krijgen van mensen in hetzelfde werkveld.

Interesse in de PowerPoint presentaties van Bart en Möbius? Stuur een mailtje naar simon@themaffia.be

Artikel: Laura Bombeke – Foto’s: Caroline Van den Bossche

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.

Menu