Alles wat je altijd al wilde weten over… digitale marketing

“Elke dag is anders maar draait altijd rond hetzelfde hoofddoel: getting shit done” – Merlijn

“Digital marketeer”, het is een term die vandaag de dag in onze gedigitaliseerde wereld niet meer weg te denken is. Maar wat houdt dat nu exact in, digitale marketing? Wij vroegen het aan enkele experts.

Digital marketing draait voornamelijk rond onlinemarketinginspanningen. De taken die daarmee gepaard gaan, zijn zeer uiteenlopend. Het gaat van SEA tot datatracking en van digitale campagnes tot het beheren van de Google Tools (Analytics, Ads…).  Een gemiddelde werkdag van een digital marketeer is zeer gevarieerd. Maar volgens een van onze experts Merlijn, draait het altijd om hetzelfde hoofddoel: “getting shit done”.

Studies

“Er is geen enkele richting die je moét gevolgd hebben, maar er zijn natuurlijk verschillende richtingen in marketing en/of communicatie die allemaal wel een goede bagage meegeven”, aldus onze ervaringsdeskundige Yannick.

Volgens Emmanuel is praktijkervaring uiteindelijk toch wel het meest belangrijke. Tal van dingen leer je pas echt on the job en door veel samen te zitten met andere digitale experts. Het allerbelangrijkste is dat je een affiniteit hebt met eerder technische zaken en programma’s. Daar ben je tenslotte een hele dag me bezig.

Eén rode draad merken we wel op: het is van groot belang snel en agile te kunnen reageren op de veranderingen en innovaties in de markt. Om mee te kunnen surfen op die dagelijkse veranderingen in de digitale wereld is het belangrijk om jezelf te blijven bijscholen. Het behalen van certificaten (Google, HubSpot…) is hiervoor de ideale oplossing.

Ben jij een geboren digital marketeer?

Een geboren marketeer is analytisch, creatief, efficiënt en kan ten alle tijden een helicopterview behouden. Ook is het belangrijk communicatief, sociaal en innovatief te zijn. Verder kan hij/zij snel en structureel problemen oplossen.

Digitale marketing is een sector die verweven is met allerlei andere sectoren en departementen. Eender welk bedrijf dat werkt met een website en sociale media krijgt vroeg of laat te maken met een digital marketeer. Zelf de slagers om de hoek ;-).

Het is altijd mooi meegenomen als je wat voorkennis hebt van de sector waarin je terechtkomt. Maar soms kan het ook een voordeel zijn wanneer je de sector helemaal niet kent. Op die manier kan je tot meer out-of-the-box ideeën komen.

Waarom digitale marketing zo fijn is

“De jobinhoud verandert constant, waardoor ik mij na 4 jaar in dezelfde functie (en bij hetzelfde bedrijf) mij nog altijd niet verveel”, zegt Yannick.

Naast het feit dat digitale marketing heel wat evoluties met zich meebrengt en dus zeer gevarieerd is, is het een zeer leerrijke en verruimende job. Omdat je als digital marketeer vaak in contact komt met andere creatievelingen, is het volgens Wout mogelijk je ideeën af te toetsen en bij te sturen. Daarbij komt ook kijken dat het samenwerken met veel verschillende sectoren en departementen de opportuniteit biedt om een groot netwerk uit te bouwen.

Bedankt Yannick, Emmanuel, Wout en Merijn voor de interessante input!

Heb je een digitale markteer nodig? Of ben je zelf een digitale marketingexpert en ben je op zoek naar een opdracht? Wij bij The Maffia kunnen jou daarbij helpen!

You must be logged in to post a comment.
Menu