Intermittent fasting als tool

Bij interval vasten, ook wel intermittent fasting, eet je een aantal uren niet. Vandaar het woord ‘vasten’. Je beperkt of elimineert jezelf dus eigenlijk een aantal uren van voedselinname om gezondheidsvoordelen te behalen. De vast-periodes worden afgewisseld met eetperiodes waarin mensen onbeperkt mogen eten gedurende een aantal uren.  

Interval vasten veroverd de wereld. Het is de nieuwste dieetrage en steeds meer mensen nemen deze levensstijl over. Dit komt omdat deze levensstijl veel voordelen met zich meebrengt. Maar wat is het juist? En wat voor effect heeft het op je productiviteit en gezondheid? 

Bij interval vasten, ook wel intermittent fasting, eet je een aantal uren niet. Vandaar het woord ‘vasten’. Je beperkt jezelf dus eigenlijk een aantal uren van voedselinname om gezondheidsvoordelen te behalen. De vast-periodes worden afgewisseld met eetperiodes waarin mensen onbeperkt mogen eten gedurende een aantal uren.  

Over het algemeen is interval vasten niks nieuws. Deze levensstijl ziet zijn oorsprong namelijk bij de oermens en zijn paleo dieet. Omdat deze mensen in periodes leefde van schaarste gingen ze soms dagen zonder iets te eten. Dit is uiteraard niet meer zo aangezien we tegenwoordig in overvloed leven.  

Er wordt je bij interval vasten niet verteld wat je wel of niet mag eten. Het is wel belangrijk dat je voldoende goede voedingstoffen binnenkrijgt. Daarom ligt de nadruk hierbij op minder én gezond eten. Dat je minder vaak eet betekent niet dat je ongezond moet gaan eten.  

Interval vasten is ideaal om je spijsvertering een boost te geven. Zo gaat je lichaam het overtollig vet verbranden, gaan je hormonen in balans geraken en krijgen je hersenen meer energie en daardoor ook meer focus. Dit zijn ook de redenen waarom de CEO van Twitter, Jack Dorsey, hierover zweert. Zo liet hij weten op een fitness podcast dat hij enkel eet tussen 18u30 en 20u30. 

“The first two weeks were really hard. … After I got over those first two weeks, during the dayI feel so much more focused,” – liet de CEO weten op de podcast. 

Deze levensstijl brengt veel voordelen met zich mee. Zo is het bewezen dat het een positief effect heeft op je brein en dat het je meer energie en focus geeft. Tijdens het vasten maak je namelijk BDNF, oftwel Brainderived neurotrophic factor, aan. BDNF draagt bij tot het bouwproces van onze hersenen en stimuleert ook een goede hersenfunctie. Een tekort van dit hormoon draagt bij aan depressieve klachten en andere problemen in de hersenen en dus is het belangrijk dat dit op peil blijft. 

Daarnaast bevordert interval vasten autofagie. Dit is wanneer beschadigde cellen als het ware gereinigd worden. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam efficiënter wordt, heb je meer energie en ben je over het algemeen meer gefocust. 

Uit een onderzoek waarbij 9 gewichtheffers gedurende 48 uur aan acuut vasten meededen, bleek dat ondanks de verhoogde woede er ook een verbetering in de cognitieve functies was. De gewichtheffers waren dus op korte termijn wel chagrijnig, maar presteerden mentaal beter bij het uitvoeren van taken. Al bij al zullen de cognitieve functies verhogen waardoor het uitvoeren van bijvoorbeeld wiskundige taken makkelijker gaat.  

Maar hoe start je met interval vasten? 

Alvorens de start is het belangrijk dat je een dag of week opsplitst in een ‘eetperiode’ of een ‘vastperiode’. Vervolgens kan je kiezen uit één van de volgende methodes: 

  • De 16/8 methode is de meest bekende methode ookwel genaamd als het Leangains protocol. Bij deze methode sla je het ontbijt over en vast je 8 uur tussen 2 maaltijden. Zo zal je bijvoorbeeld lunchen om 13u en diner eten om 21u. Daarna vast je tot de volgende dag. 
  • Bij de eten-vast-eten methode vast je 24uur. Hierbij eet je avondmaal gevolgd door een vastperiode tot het avondmaal op de volgende dag.  
  • De 5:2 methode. Bij deze methode zijn vrouwen gelimiteerd tot het eten van maximaal 500 calorieën en mannen tot 600 calorieën. En dit doe je 2 opeenvolgende dagen. De andere dagen eet je normaal. 
  • De 1 maaltijd per dag methode. Deze methode spreekt voor zich. Je eet dus 1 maaltijd per dag. 
  • Bij de fast 5 methode eet je binnen een periode van 5 uur en de overige 19 uur van de dag eet je niet.  

Er zijn dus verschillende manieren om deel te nemen aan interval vasten. Uiteraard kan je voor jezelf een eigen patroon ontwikkelen die beter aansluit bij jou leefomstandigheden. Iedereen is nu eenmaal anders. Helaas is interval vasten niet voor iedereen. Zo kan het bij sommige vrouwen een negatief effect hebben op de bloedsuikerspiegel of kan het een stopzetting van de menstruatie met zich meebrengen. Ook is het aangeraden aan mensen die bijvoorbeeld diabetes of een lage bloeddruk hebben, dit eerst te overleggen met de arts alvorens te vasten. 

Ben jij een freelancer die deze levensstijl al hanteert of wil jij het proberen?  

Are you looking for an assignment?

Are you looking for a freelancer/professional and what to know more?

You must be logged in to post a comment.
Menu