Proud productions: Jacotte

Hallo! Mijn naam is Jacotte. Ik heb een Master in de Chemie, maar werk tegenwoordig als freelance digital creative en deeltijds stafmedewerker communicatie bij de UAntwerpen. Mijn freelance opdrachten bestaan momenteel uit de tweewekelijkse vlogs voor Weet Je Watt, online communicatie voor Video Snackbar (de innovatiecel van VRT) en online en on-air redactie voor Culture Club op Radio 1. Het is in het kader van dat laatste dat ik ook volop bezig ben met stemcoaching om hopelijk in 2020 een stemattest van VRT te behalen. 

Mijn proud project 

Een klein jaar geleden gaf ik mijn vaste job op om het als freelancer te wagen (zij het niet zelfstandig maar via een bureau). Als ik nu terugkijk op wat ik in dat jaar allemaal heb mogen en kunnen doen, is het moeilijk om er één project uit te kiezen. Maar het project waarvoor ik echt al mijn competenties en interesses kon inzetten, was ‘Weet Je Watt’. In deze vlogreeks (die trouwens nog steeds bezig is) maak ik video’s over wetenschap. Ik ben het gezicht, maar werk ook mee als redacteur, cameravrouw en monteur. 

Jacotte in actie

De missie van Weet Je Watt is heel duidelijk: het wetenschappelijke woord verkondigen aan de jeugd. En dat hebben we de laatste maanden zeker gedaan. Weet Je Watt heeft op een half jaar tijd meer dan 500 abonnees en 12.000 views gescoord op YouTube. We filmden in klassen, universiteiten en technologiebedrijven. We spraken met jong en oud, van liefhebbers tot experts.   

Het eindresultaat van dit project is een YouTubekanaal met intussen 13 vlogs (of 14 afhankelijk van wanneer dit online komt) en meer dan 500 abonnees: https://www.youtube.com/channel/UCbXioBcBYqfIebl0MPFkhwA 

Weet Je Watt is een project in opdracht van De Lama’s. Zij werken op hun beurt in opdracht van de Vlaamse STEM Olympiade, die dan weer samenwerkt met EOS en een heleboel andere partners.  

Het meest leerrijke van Weet Je Watt is dat ik het van scenario tot montage mag meevolgen. Dat ik op pad mag met een van de Lama’s. Dat ik mag spreken met vakexperts. Maar evengoed dat ik mag spreken met enthousiaste kinderen. Dat ik ondanks die carrièreswitch toch nog een beetje met wetenschap kan bezig zijn. En dat mijn naam in de EOS-nieuwsbrief staat. Dat doet mij nog altijd glunderen. 

Onnozel wist-je-datje: sinds Weet Je Watt heb ik zo’n google alert voor mijn naam ingesteld. Elke keer wanneer er een nieuw artikel verschijnt op EOS-wetenschap, krijg ik dan een alert omdat er een nieuw zoekresultaat voor mijn naam is bijgekomen. ’t Is onnozel, ik weet het. Maar elke keer maakt dat mailtje mij zo ontzettend gelukkig. 

Aanvaard dat je sterke en minder sterke competenties hebt 

Vlogs producen op deze schaal was zowel voor mij als voor de Lama’s nieuw. En dan loop je wel eens tegen de lamp. Van gasten die jouw komst over het hoofd hebben gezien. Tot gasten die de briefing ‘het is voor kinderen’ echt niet begrijpen. Dat eerste hebben we heel eenvoudig opgelost met een remindermailtje (en is daarom gelukkig maar één keer gebeurd). Dat tweede hopen we in het vervolg op te lossen door meer uren in redactie en scenario te steken. Nu laten we ons vaak leiden door de gast (die eerder als gastheer fungeert in zijn/haar school of onderzoekscentrum). We werken zelden of nooit met strikte scenario’s of do-overs. En da’s heel fijn, omdat je dan spontaan en ongedwongen te werk kan gaan. Maar in montage verlies je wel veel tijd, omdat je dan pas een verhaal kan bedenken. Het is iets dat we de laatste maanden meer en meer in het achterhoofd houden en dat we naar volgend jaar toe zeker meenemen. 

Mijn sterktes zijn moeilijke concepten begrijpelijk maken, humor en luchtigheid toevoegen aan een vlog, spontaan voor een camera op en neer springen,… 

Maar monteren is altijd een heuse opdracht. Ik stel het uit. Ik vloek. Ik voel me inspiratieloos. De laatste maanden heb ik leren aanvaarden dat ik geen monteur ben, maar een digital creative. Ik kan geen fancy edits maken. Ik ken misschien 40% van heel het montageprogramma. Maar de essentie heb ik wel onder de knie. Ik heb geleerd dat dat op zich ook waardevol is op de arbeidsmarkt, zeker wanneer ik die skill kan aanvullen met al mijn sterke kanten. 

Belangrijke tips van een pro 

Tip 1: 

Maak geen vlogs om vlogs te maken. Heb een duidelijk doel voor ogen. En een doel dat verder gaat dan cijfers alleen. En wie weet kom je dan tot de conclusie dat YouTube niet het geschikte medium is, vlogs niet de geschikte contentvorm of YouTube-gebruikers niet jouw doelgroep zijn. Bezint eer gij begint dus.  

Tip 2: 

Zorg voor een team. Ik kan best vlogs op m’n eentje maken. Maar de vlogs met een van de Lama’s erbij, zowel ter plekke met die tweede camera, als achter de schermen voor en na opnames, zijn meteen van veel hogere kwaliteit.   

Kan Jacotte jou helpen bij een opdracht? Of heb je de hulp van een andere freelancer nodig?

Neem dan contact met ons op!

You must be logged in to post a comment.
Menu