Alles wat je altijd al wilde weten over… Grafisch designers

De Grafisch Designer, het lijkt vanzelfsprekend om ‘gewoon iets creatief’ te verzinnen, maar dat ik het zeker niet. Het is niet voor iedereen weg gelegd om zo’n creatieve mindset te hebben. In onze community beschikken we over heel wat getalenteerde grafisch designers, waaronder ook Laurent Van Loon (rechts) en Tim Van den Broeck (links). Zij boden hun hulp en knowhow aan om een kwalitatief artikel te publiceren. Bedankt heren.


De voorgaande studies

Het klinkt vanzelfsprekend om een studie te volgen die je leidt naar de job. Zo kan je bijvoorbeeld Grafisch Design studeren aan de Luca School of Arts. Daar spreken we over een bachelor van 3 jaar, met de mogelijkheid om verder te specialiseren in bijvoorbeeld packaging. Het is natuurlijk niet altijd nodig om een specifieke richting te volgen, dat bewees Tim. Hij studeerde reclamevormgeving, wat in principe niet heel veel te maken heeft met grafisch design. Het is wel belangrijk om je constant te blijven informeren over probleemoplossende business. Bijleren stopt eigenlijk nooit.

De persoonlijkheidskenmerken van een grafisch designer

Het is vanzelfsprekend dat niet iedereen over dezelfde persoonlijkheidskenmerken beschikt. Enkele veel voorkomende kenmerken zijn nauwgezetheid, empathisch vermogen, structuur en communicatief. Het is als grafisch designer ook heel belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds, een creatieve verbeelding om allerlei zaken te bedenken en anderzijds, rationeel genoeg te blijven om efficiënt en doelgericht te kunnen werken.

De voornaamste taken van een grafisch designer

Het begint voor de grafisch ontwerper allemaal bij een contact met de klant. De klant geeft aan wat hij verwacht van de grafisch designer: een logo, visitekaartje, magazine, poster, flyer, verpakking, cadeaubon, visual, banner, bestikkering, … Noem maar op. Om een goed beeld te krijgen van wat de klant specifiek wil, zal de grafisch designer veel vragen stellen aan de klant om tot de kern van hun probleem te komen. Van zodra de wens duidelijk is, kunnen er concepten worden bedacht en ruwe schetsen worden gecreëerd. Zo kan de klant zich iets visueel voorstellen. Vanaf dat de klant tevreden is, kan de grafisch designer aan de slag met het uitvoeren van het ontwerp in een design programma.

Een gemiddelde werkdag, hoe ziet die eruit?

Sinds de covid-uitbraak is thuiswerken meer en meer het nieuwe normaal geworden. Laurent zijn dagen lopen vaak van 9u tot 18u – 18u30. Belangrijke zaken als administratie en boekhouding worden vaak nog na 18u30 uitgevoerd. Naast deze job, geeft hij ook nog 2 dagen in de week les.

Voor Tim begint de dag met veel structuur. Nota’s en post-it’s met de dagplanning zijn een vaste waarde om de dag te starten. Zo kan hij de rest van de dag taak per taak aflopen en perfect op schema blijven.

De sector

Als grafisch designer kan je in zowat alle sectoren terecht. Vanzelfsprekend zijn de grafisch ontwerp- en reclamebureaus. Maar de dag van vandaag hebben heel wat grotere bedrijven, adverteerders hun eigen (team van) grafisch designer(s). Zo hebben ze meer vat op de communicatie zaken.

Veel voorkomende samenwerkingsvormen

De grafisch designer werkt vaak samen met dezelfde soort mensen, dit zijn vaak:

  • andere designers
  • copywriters
  • fotografen
  • webdesigners


Welke tips wil jij meegeven aan andere (toekomstige) grafisch designers?

  1. Neem beslissingen met zowel je hart als je brains. Zo ontdek je wat je echt graag wilt en kan je denken over de ‘hoe raak ik daar?’.
  2. Vraag je af hoe het toenemend belang van data, algoritmes, social influence, en technologie onze job zullen beïnvloeden?
  3. Onthoud dat niemand het werk voor je zal doen. Neem de juiste (kleine) stappen en je komt er wel.
  4. Let op je mentale gezondheid, kies zorgvuldig welke projecten je aankan en overwerk je niet.


Heel erg bedankt voor jullie bijdrage, Laurent en Tim!

Ben je zelf een grafisch designer of heb jij een grafisch designer nodig? Neem gerust contact op met ons!

You must be logged in to post a comment.
Menu