6 Manieren om je pitch te verbeteren

Pitchen is een geweldige skill om te hebben. Als je plotseling een klant hebt die wegvalt of een klantenbestand dat leeg is kan je gebruik maken van deze vaardigheid. En als je het goed doet zorgt het ervoor dat je altijd werk hebt.  

Het grootste probleem waarmee de meeste freelancers geconfronteerd worden, is niet weten hoe ze op een effectieve manier moeten pitchen. Met de onderstaande tips kan jij binnenkort pitchen op een manier die je onderscheid van de rest. 

1.Focus op de behoeften van de klant 

Wanneer je een pitch stuurt naar een klant wil je natuurlijk jouw sterke punten duidelijk maken. Je wil dat de klant inziet dat je ervaren en bekwaam bent. Toch mag je niet de fout maken om een pitch te sturen die uitsluitend op jou en je sterke punten is gericht. Het is belangrijk dat je je richt op het benadrukken van hun grootste obstakels en hoe jij ze kan helpen oplossen. Klanten huren immers een freelancers in om een service te bieden die een onderliggend probleem oplost. 

2. Maak het persoonlijk 

Om ervoor te zorgen dat je e-mail niet verloren gaat of vergeten wordt kan je een persoonlijke tint aan je pitch toevoegen. Sommige mensen zeggen dat zakelijke en persoonlijke onderwerpen elkaar nooit mogen kruisen maar dit is enkel zo als het niet op een slimme manier gedaan word. Maak het strategisch. Doe wat onderzoek naar de persoon naar wie je pitcht en achterhaal of ze bijvoorbeeld recent een networking evenement hebben bijgewoond waar je mogelijk ook een band mee hebt of een tweet die ze gedeeld hebben waarmee je akkoord gaat. Of als hij een casestudy of ander nieuws gepubliceerd heeft, maak daar dan gebruik van om je pitch te personaliseren. 

3.Geef een gratis suggestie 

Bij het pitchen is het belangrijk dat je de potentiële klant een voorproefje geeft van de diensten en vaardigheden die jij levert. Als je bijvoorbeeld een freelance copywriter bent, kan je in de pitch 2-3 onderwerpideeën aanbieden die je graag zou willen schrijven voor de potentiële klant. En als je een freelance grafisch vormgever bent, kan je bij je pitch wat brandingtips en aangepaste ideeën sturen. Een ander voorbeeld is om verbeteringssuggesties te sturen zoals bijvoorbeeld een SEO-tip. Het aanbieden van een kleine suggestie of tip is een geweldige manier om je pitch te onderscheiden van de rest en het zorgt er ook voor dat je een reactie krijgt. 

4.Gebruik referenties 

Mensen willen weten dat je ervaring hebt en willen ook een inzicht krijgen in het soort van werk dat je eerder al hebt geleverd. Daarom is het aan te raden in plaats van jezelf alleen maar te prijzen, ook te bewijzen dat je het kan door getuigenissen van 1-2 zinnen op te nemen in je pitch. 

5.Proeflees je pitch 

Lees altijd je pitch opnieuw. Eén typefout hebben is niet het einde van de wereld. Je moet echter niet vergeten dat de persoon naar wie je de pitch stuurt, constant pitches binnenkrijgt. Aan het eind van de dag wordt de persoon die de pitch schrijft zonder typefouten aangenomen. Maak daarom gebruik van de juiste toold die je fouten snel opvangen voordat je op verzenden klikt. 

6.Voeg een Call To Action Toe 

Als je de klant geen instructies geeft over hoe verder te gaan, zullen ze waarschijnlijk geen actie ondernemen en zullen ze snel je pitch vergeten. Daarom is het belangrijk altijd een makkelijke call-to-action toe te voegen aan je pitch zoals het inplannen van een call. 

Als freelancer word je beschouwt als je eigen bedrijf. Klanten winnen is hoe jouw bedrijf overleeft en bloeit. Daarom is het belangrijk dat je de gewoonte opbouwt om elke kans die je hebt aan klanten te pitchen. Houd deze strategieën dus in je gedachten wanneer je je volgende pitch verstuurt, zodat je kan ontdekken wat voor jou het beste werkt en een nieuwe klant kunt winnen. 

Are you looking for an assignment?

Are you looking for a freelancer/professional and what to know more?

You must be logged in to post a comment.
Menu