Het ontstaan

Opgericht in 2003 door copywriter en ondernemer Philip Maes en is sinds 2017 onderdeel van de Cronos Groep. Tijdens deze periode heeft The Maffia zich uitgebouwd tot een vaste waarde en heeft men een trouw en kwaliteitsvol portfolio kunnen opbouwen.

In 2019 kwam freelancer en ondernemer Simon Coppens aan het roer van The Maffia te staan.  Op basis van zijn eigen ervaring als freelancer bedacht hij een nieuw transparant en voordeliger businessmodel, waar zowel de freelancer als bedrijven extra baat bij hebben.

Om dit alles te bolwerken schakelt The Maffia de hulp in van de Cronos groep die The Maffia ondersteunt in dit transparant verhaal.

Simon Coppens

Freelancer en ondernemer

In de lente van 2019 kwam Cronos met de vraag of ik The Maffia wilde herpositioneren, wat ik met mijn ervaring als freelancer gretig aanvaardde.

Tijdens mijn vorige uitdagingen zocht ik mijn opdrachten als freelancer via een bureau. Handig, want zij kennen de markt én zij kennen mij. Ondanks dat de samenwerking vlot verliep, stootte ik iedere keer weer op hetzelfde probleem: de prijs per dag.

Dikwijls werd mij gevraagd of ik mijn day rate als freelancer wou laten zakken, aangezien het toch over ging over een opdracht van lange termijn, een groot merk, mooie kansen, etc…

Wanneer ik vervolgens ingehuurd werd, namen zij een marge op mijn day rate gewoonlijk bedroeg dit 30%. Werd de opdracht echter verlengd, dan liep de marge van 30% per dag te betalen door de opdrachtgever, gewoon door.

Doordat ik merkte dat ik niet de enige freelancer was die telkens op dit probleem stuitte, bedacht ik het nieuwe businessmodel voor The Maffia. Zo neemt The Maffia geen marges op de dagprijzen, maar werken we met een eenmalige finder’s fee.

Niet de freelancer is te duur, het is de marge die op hem genomen wordt die hem zo duur maakt.

Zo prijzen freelancers zichzelf niet uit de markt en blijft het inschakelen van een freelancer betaalbaar voor de opdrachtgever. Daar willen we met The Maffia de transparante meerwaarde bieden voor freelancer én opdrachtgever.

Arthur Rottiers

Talent Finder

In september 2019 kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als stagiair bij The Maffia. In deze periode mocht ik mee vorm geven aan de sociale mediakanalen, contact onderhouden met onze freelancers en dagelijks een bijdrage bieden aan MaffiaMatch: onze online tool om Belgische bedrijven en freelancers met elkaar te verbinden.

Nadat ik bij The Maffia als stagiair afzwaaide om mijn eerste stappen in de arbeidsmarkt te zetten, bleef ik dikwijls terugdenken aan de mooie periode die ik bij The Maffia heb mogen vervullen. Een grote glimlach verscheen op mijn gezicht de dag dat ik een telefoontje ontving van Simon, de managing partner bij The Maffia. Hij vertelde me dat The Maffia het afgelopen jaar sterk gegroeid was en ze klaar waren om een nieuwe collega onder de arm te nemen. Met veel goesting ben ik hierop ingegaan en zo start er voor mij een nieuw hoofdstuk in een sector die me echt voldoening geeft.

Als talent finder streef ik om ditzelfde gevoel van voldoening aan onze freelancers te bezorgen in hun zoektocht naar een opdracht die écht bij hen past. Met het kersverse businessmodel van The Maffia, sleutelen we dagelijks aan een samenwerking waar iedere partij baat bij heeft. Op naar een volgend succesverhaal!

Celien Bollé

Intern

Zo’n 8 jaar geleden als middelbaar scholiertje werd ik voor een verdomd moeilijke keuze gesteld. Nee, ik ben geen Drama Queen – al kan dit wel blijken uit het voorgaande wat ik jullie zojuist heb meegedeeld. Om dit even toe te lichten, deze keuze was de moeilijkste keuze die ik in mijn 23 jaar oud bestaan al heb moeten maken, namelijk mijn studiekeuze. Koos ik voor Wetenschappen of Economie? Eerlijk toegegeven ben ik maar wat aan het zeveren. Ik stond er als 15-jarige tiener niet echt bij stil, een tiener heeft immers heel wat bezigheden… Uiteindelijk koos ik schaapachtig op aanraden van grote mensen voor de studierichting Economie nietsvermoedend dat dit potentieel wel eens mijn verdere levenstraject zou kunnen bepalen.

Dus tot wat is mijn studiekeuze tot nu toe uitgedraaid? Het bleek dat de richting Economie wel een bruikbare gok was. Ik vond goed mijn draai in de educatieve onderdompeling van de economische wereld, waardoor ik hierna koos voor een studie Handelswetenschappen met als voorlopige “last mile” een Master in de Marketing. Waarom sloeg ik nu met zoveel goesting deze weg in? Simpel! Ik vind het gewoon keitof om te zien hoe bedrijven er alles aan proberen doen om klanten te overwinnen. Lijkt mij een leuke challenge dacht ik, dus I accepted it!

Ik rolde zo door naar mijn eerste werkervaring als Marketing Intern, waar mijn fantasierijk inlevingsvermogen voornamelijk de vrije loop ging op socials zoals Instagram, facebook en LinkedIn. Deze ervaring gaf me veel zin om de Marketingwereld verder uit te pluizen. Ik was dan ook echt enthousiast toen een oud-klasgenote Arthur, Talent Finder bij The Maffia, mij niet veel later zo pardoes contacteerde met de vraag of ik interesse had in een stage bij The Maffia. Wat kan de wereld toch klein zijn eh… Mijn eerste reactie was onmiddellijk ja! Na een klein stalkuurtje naar The Maffia en een zeer leerrijk gesprek met Simon, Managing Partner bij The Maffia, was ik er rotsvast van overtuigd dat dit een leerrijke ervaring zou betekenen voor mij. Ziezo, met veel goesting start ik dan nu mijn avontuur bij een atypisch, maar daarom ook des te interessanter bedrijf.

To be continued…

The Maffia is onderdeel van:

Menu