Het ontstaan

Opgericht in 2003 door copywriter en ondernemer Philip Maes en is sinds 2017 onderdeel van de Cronos Groep.
Tijdens deze periode heeft The Maffia zich uitgebouwd tot een vaste waarde en heeft men een trouw en kwaliteitsvol portfolio kunnen opbouwen.

In 2019 kwam freelancer en ondernemer Simon Coppens aan het roer van The Maffia te staan.  Op basis van zijn eigen ervaring als freelancer bedacht hij een nieuw transparant en voordeliger businessmodel, waar zowel de freelancer als bedrijven extra baat bij hebben.

Om dit alles te bolwerken schakelt The Maffia de hulp in van Het Cronos en het & Koo netwerk.
Bedrijven als Lunar, SuperMachine, Sprints & Sneakers ondersteunen The Maffia, samen bouwen ze dit transparant en correct verhaal.

Simon Coppens

Freelancer en ondernemer

In de lente van 2019 kwam Cronos met de vraag of ik The Maffia wilde herpositioneren, wat ik met mijn ervaring als freelancer gretig aanvaarde.

Tijdens mijn vorige uitdagingen zocht ik mijn opdrachten als freelancer via een bureau. Handig, want zij kennen de markt én zij kennen mij. Ondanks dat de samenwerking  vlot verliep, stootte ik iedere keer weer op hetzelfde probleem: de prijs per dag.

Dikwijls werd mij gevraagd of ik mijn day rate als freelancer wou laten zakken, aangezien het toch over ging over een opdracht van lange termijn, een groot merk, mooie kansen, etc…

Wanneer ik vervolgens ingehuurd werd, namen zij een marge op mijn day rate gewoonlijk bedroeg dit 30%. Werd de opdracht echter verlengd, dan liep de marge van 30% per dag te betalen door de opdrachtgever, gewoon door.

Doordat ik merkte dat ik niet de enige freelancer was die telkens op dit probleem stuitte, bedacht ik het nieuwe businessmodel voor The Maffia. Zo neemt The Maffia geen marges op de dagprijzen, maar werken we met een eenmalige finder’s fee.

Niet de freelancer is te duur, het is de marge die op hem genomen wordt die hem zo duur maakt.

Zo prijzen freelancers zichzelf niet uit de markt en blijft het inschakelen van een freelancer betaalbaar voor de opdrachtgever. Daar willen we met The Maffia de transparante meerwaarde bieden voor freelancer én opdrachtgever.

Salomé Heyman, stagiaire

Van een passie naar een job

Als sinds mijn kinderjaren ben ik gebeten door communicatie. Schrijven, lezen én praten zijn de drie zaken die mij dag en nacht bezighouden. Het lag voor de hand dat ik na het middelbaar verder aan de slag zou gaan met die grote passie. De studie communicatiemanagement was dan ook de meest evidente keuze. Tot op de dag van vandaag ben ik zeer tevreden dat ik mij, dankzij de Arteveldehogeschool, verder kan onderdompelen in de materie die mij het meest interesseert.

Vooraleer ik afstudeer, krijg ik de opportuniteit een dertien weken durende stage te volgen. De zoektocht naar een geschikte stageplaats was geen sinecure. Voor mij persoonlijk was het heel belangrijk dat er een match was met de collega’s maar ook met de visie en missie van de organisatie.

Het feit dat The Maffia een eerlijker en voordeliger systeem heeft uitgedokterd, zowel voor bedrijven als voor de freelancers, sprak mij direct aan. En ook de samenwerking met Simon was iets wat ik zeker en vast zag zitten.

Ik ben heel benieuwd naar wat The Maffia mij allemaal zal bijleren en sta te popelen om samen met Simon aan het roer van deze organisatie te staan.

The Maffia is onderdeel van:

Menu