Het ontstaan

Opgericht in 2003 door copywriter en ondernemer Philip Maes en is sinds 2017 onderdeel van de Cronos Groep. Tijdens deze periode heeft The Maffia zich uitgebouwd tot een vaste waarde en heeft men een trouw en kwaliteitsvol portfolio kunnen opbouwen.

In 2019 kwam freelancer en ondernemer Simon Coppens aan het roer van The Maffia te staan.  Op basis van zijn eigen ervaring als freelancer bedacht hij een nieuw transparant en voordeliger businessmodel, waar zowel de freelancer als bedrijven extra baat bij hebben.

Om dit alles te bolwerken schakelt The Maffia de hulp in van Het Cronos en het & Koo netwerk. Bedrijven als Lunar, SuperMachine, Sprints & Sneakers ondersteunen The Maffia, samen bouwen ze dit transparant en correct verhaal.

Simon Coppens

Freelancer en ondernemer

In de lente van 2019 kwam Cronos met de vraag of ik The Maffia wilde herpositioneren, wat ik met mijn ervaring als freelancer gretig aanvaardde.

Tijdens mijn vorige uitdagingen zocht ik mijn opdrachten als freelancer via een bureau. Handig, want zij kennen de markt én zij kennen mij. Ondanks dat de samenwerking vlot verliep, stootte ik iedere keer weer op hetzelfde probleem: de prijs per dag.

Dikwijls werd mij gevraagd of ik mijn day rate als freelancer wou laten zakken, aangezien het toch over ging over een opdracht van lange termijn, een groot merk, mooie kansen, etc…

Wanneer ik vervolgens ingehuurd werd, namen zij een marge op mijn day rate gewoonlijk bedroeg dit 30%. Werd de opdracht echter verlengd, dan liep de marge van 30% per dag te betalen door de opdrachtgever, gewoon door.

Doordat ik merkte dat ik niet de enige freelancer was die telkens op dit probleem stuitte, bedacht ik het nieuwe businessmodel voor The Maffia. Zo neemt The Maffia geen marges op de dagprijzen, maar werken we met een eenmalige finder’s fee.

Niet de freelancer is te duur, het is de marge die op hem genomen wordt die hem zo duur maakt.

Zo prijzen freelancers zichzelf niet uit de markt en blijft het inschakelen van een freelancer betaalbaar voor de opdrachtgever. Daar willen we met The Maffia de transparante meerwaarde bieden voor freelancer én opdrachtgever.

Arthur Rottiers

Talent Finder

In september 2019 kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als stagiair bij The Maffia. In deze periode mocht ik mee vorm geven aan de sociale mediakanalen, contact onderhouden met onze freelancers en dagelijks een bijdrage bieden aan MaffiaMatch: onze online tool om Belgische bedrijven en freelancers met elkaar te verbinden.

Nadat ik bij The Maffia als stagiair afzwaaide om mijn eerste stappen in de arbeidsmarkt te zetten, bleef ik dikwijls terugdenken aan de mooie periode die ik bij The Maffia heb mogen vervullen. Een grote glimlach verscheen op mijn gezicht de dag dat ik een telefoontje ontving van Simon, de managing partner bij The Maffia. Hij vertelde me dat The Maffia het afgelopen jaar sterk gegroeid was en ze klaar waren om een nieuwe collega onder de arm te nemen. Met veel goesting ben ik hierop ingegaan en zo start er voor mij een nieuw hoofdstuk in een sector die me echt voldoening geeft.

Als talent finder streef ik om ditzelfde gevoel van voldoening aan onze freelancers te bezorgen in hun zoektocht naar een opdracht die écht bij hen past. Met het kersverse businessmodel van The Maffia, sleutelen we dagelijks aan een samenwerking waar iedere partij baat bij heeft. Op naar een volgend succesverhaal!

Kenzo Haentjens

Intern

Op mijn 14-15 jaar werd ik voor een eerste lastige keuze gesteld: wil ik in het derde middelbaar economie of wetenschappen studeren. Fysica en Chemie waren niets voor mij. De economie, principes van vraag & aanbod, etc spraken mij wel aan. Doorheen de jaren ontwikkelde er in mij een interesse naar marketing, meer bepaald naar de magie van reclame. Ik stond er telkens weer versteld van hoe creatief bedrijven uit de hoek kwamen, om de klant te overtuigen van hoe ongelofelijk goed hun product wel is.

De echte liefde voor marketing was er na mijn zesde middelbaar nog niet. Ik probeerde eerst een jaartje criminologie op de UGent. Ik had namelijk ook een enorme passie voor alles rond het recht en het politiebestel. Ik besefte dat honderden pagina’s vanbuiten leren op de universiteit niets voor mij was, en vond de interesse voor marketing terug.

Vanaf mijn tweede jaar marketing op HoGent, begon ik te beseffen hoe sterk en belangrijk sociale media kan zijn voor een marketeer. Ik ben vaak bezig met kanalen als Instagram, Facebook en Twitter. Het verbaast me telkens weer hoe groot de kracht van deze media kanalen is.

Mijn keuze voor The Maffia was vrij snel gemaakt. Ik was op zoek naar een kleiner bedrijf, waar ik hopelijk een impact of verschil kon maken. De gezochte stagiair moest creatief zijn, het aandurven om tegen de stroom in te zwemmen, en mocht zich inzetten op de contentkalender voor sociale media kanalen. Een ideale match met datgene waar ik naar op zoek was. De overtuiging en passie waarmee Simon me vertelde over The Maffia, gaven de doorslag om hier als stagiair te beginnen.

To be continued…

The Maffia is onderdeel van:

Menu