Het ontstaan

Opgericht in 2003 door copywriter en ondernemer Philip Maes en is sinds 2017 onderdeel van de Cronos Groep. Tijdens deze periode heeft The Maffia zich uitgebouwd tot een vaste waarde en heeft men een trouw en kwaliteitsvol portfolio kunnen opbouwen.

In 2019 kwam freelancer en ondernemer Simon Coppens aan het roer van The Maffia te staan.  Op basis van zijn eigen ervaring als freelancer bedacht hij een nieuw transparant en voordeliger businessmodel, waar zowel de freelancer als bedrijven extra baat bij hebben.

Om dit alles te bolwerken schakelt The Maffia de hulp in van Het Cronos en het & Koo netwerk. Bedrijven als Lunar, SuperMachine, Sprints & Sneakers ondersteunen The Maffia, samen bouwen ze dit transparant en correct verhaal.

Simon Coppens

Freelancer en ondernemer

In de lente van 2019 kwam Cronos met de vraag of ik The Maffia wilde herpositioneren, wat ik met mijn ervaring als freelancer gretig aanvaardde.

Tijdens mijn vorige uitdagingen zocht ik mijn opdrachten als freelancer via een bureau. Handig, want zij kennen de markt én zij kennen mij. Ondanks dat de samenwerking vlot verliep, stootte ik iedere keer weer op hetzelfde probleem: de prijs per dag.

Dikwijls werd mij gevraagd of ik mijn day rate als freelancer wou laten zakken, aangezien het toch over ging over een opdracht van lange termijn, een groot merk, mooie kansen, etc…

Wanneer ik vervolgens ingehuurd werd, namen zij een marge op mijn day rate gewoonlijk bedroeg dit 30%. Werd de opdracht echter verlengd, dan liep de marge van 30% per dag te betalen door de opdrachtgever, gewoon door.

Doordat ik merkte dat ik niet de enige freelancer was die telkens op dit probleem stuitte, bedacht ik het nieuwe businessmodel voor The Maffia. Zo neemt The Maffia geen marges op de dagprijzen, maar werken we met een eenmalige finder’s fee.

Niet de freelancer is te duur, het is de marge die op hem genomen wordt die hem zo duur maakt.

Zo prijzen freelancers zichzelf niet uit de markt en blijft het inschakelen van een freelancer betaalbaar voor de opdrachtgever. Daar willen we met The Maffia de transparante meerwaarde bieden voor freelancer én opdrachtgever.

Lucas Appelmans

Intern

In het derde middelbaar heb ik mijn eerste keuze gemaakt richting economie. Economie is namelijk de motor van een land en is onmisbaar geworden voor de bloei ervan. Naarmate de jaren vorderden in het middelbaar raakte ik meer en meer geïnteresseerd in het domein van marketing, wat later mijn passie werd. Ik ontdekte dat marketing een overkoepelende term is voor meerdere begrippen, maar de woorden die steeds terug kwamen en die me het meest aanspraken waren communicatie en connecteren.

Bedrijven moeten intensief communiceren met hun community. Niet enkel over wat ze aanbieden, maar ook wat ze doen, voelen en welke waarden ze bieden in de steeds veranderende maatschappij. Dat is het element wat me het meeste intrigeerde: communicatie is steeds anders. Alsook de manier waarop kent geen limitatie en je kan je creativiteit de vrije loop laten gaan.

Voordat ik met Simon sprak, had ik niet echt interesse in de wereld van freelancers. Maar tijdens het gesprek is het hem gelukt om iets aan te wakkeren. De manier waarop Simon hierover vertelde was zo gepassioneerd dat het me oprecht begon te interesseren, waardoor ik inzag dat deze wereld veel te bieden heeft.  Hetgeen wat The Maffia zo speciaal maakt is echter de unieke aanpak. Het businessmodel is een echte win-win situatie voor bedrijven en freelancers!

Ik kijk vol spanning en nieuwsgierigheid uit naar de wereld van freelancers en wat die te bieden heeft. Ik ben er ook van overtuigd dat ik tijdens deze boeiende periode veel zal bijleren.

Manon Vanhoyland

Intern

Toen ik klein was zeiden mijn leerkrachten, mijn familie, mijn vrienden… dat ik zeer goed was in communiceren. Een beetje te goed en te veel soms. Daarom leek het mij dan ook een logische keuze om in het hoger communicatie te studeren. Ik ben een heel vlotte babbelaar, dus waarom zou ik er niet over studeren om de professionele kant ervan te leren kennen. Zo gezegd, zo gedaan. In 2018 startte ik aan Arteveldehogeschool de opleiding communicatiemanagement. Na 2,5 jaar alles te leren over communicatie was het tijd om zelf aan de slag te gaan: stage.

De zoektocht naar een goede stageplek was gestart. Na enkele gesprekken met verschillende bedrijven leek The Maffia voor mij de meest geschikte plek. Ik werd hier meteen hartelijk onthaald door Simon, de managing partner van het bedrijf. Het werd mij duidelijk wat The Maffia precies deed na een informeel sollicitatiegesprek en ik was ook meteen geïntrigeerd, omdat ik nog niet echt thuis was met deze soort werkwijze. Als startende communicatieprofessional leek The Maffia mij de geschikte plek om heel wat zaken bij te leren.

Voor mij waren de meest overtuigende factoren om hier aan de slag te gaan de passie en het enthousiasme dat Simon heeft voor zijn job en de leuke sfeer die heerste op de werkvloer. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik hier bij The Maffia van start mag gaan en ik ben benieuwd wat ik de komende maanden allemaal zal bijleren en ga verwezelijken.

The Maffia is onderdeel van:

Menu