Waarom je een niche nodig hebt als freelancer

Het inkomen van een freelancer is nooit hetzelfde. Als je werkt, word je betaald. Maar als je dit voor een bepaalde periode niet doet, dan heb je geen inkomen. Logisch, want je hebt opdrachtgevers nodig om uitbetaald te worden. Door deze reden is er de misconceptie dat je als freelancer zoveel mogelijk verschillende vaardigheden moet beheersen zodat je steeds aan nieuwe opdrachtgevers kan komen. Dit is niet per se waar. In de meeste gevallen is het effectiever om je te focussen op één vaardigheid of niche. 

Het creëren van een niche als freelancer betekent dat je je werk richt op een specifieke vaardigheid of branche. Hoewel je dus veel talenten hebt, ben je dan slecht gespecialiseerd in één bepaald onderwerp. Net als je freelance-carrière, kan je je niche volledig aanpassen hoe dat jij het wilt. Niche jezelf waar je het meest in gepassioneerd bent! Bedrijven willen nu eenmaal experten en geen generalist.  

Jezelf nichen is het basisprincipe van een freelancer zijn. Door een winstgevende niche te kiezen help je je carrière in één richting te groeien en word je aanzien als een expert in je vakgebied. Stel je een klant voor die bijvoorbeeld opzoek is naar iemand die een website kan bouwen voor zijn restaurant en de keuze heeft tussen: een marketingspecialist in de voedingssector en een generieke digitale marketeer. De klant zal in deze situatie uiteraard kiezen voor de marketingspecialist aangezien deze gespecialiseerd is in de sector waar hij ook actief in is. De marketingspecialist beschikt over de juiste know-how. 

Als freelancer wil je aan potentiële klanten laten weten dat je over de juiste know-how en ervaring beschikt waar zij naar opzoek zijn. Dit stelt klanten gerust en zal er ook voor zorgen dat ze zullen terugkeren voor andere projecten. Daarnaast zijn deze klanten meestal ook bereid om meer te betalen voor freelancers met een duidelijke niche. Jouw ervaring en expertise betekent namelijk dat zij zich geen zorgen hoeven te maken omdat jij weet wat je doet. 

Hoe vind je jouw niche?  

Om dit te weten moet je kijken naar de sterke punten en vaardigheden die je bezit. Kijk bijvoorbeeld naar jouw eerder opgedane ervaringen en analyseer waarom die een succes waren of juist niet. Stel jezelf hiervoor volgende vragen: 

  • Heb je door deze vaardigheid nieuwe klanten verworven of winst verkregen? 
  • Kreeg je meer positieve recensies? 
  • Was ik goed in deze functie of vaardigheid?  
  • Vond ik het leuk? 

Na het beantwoorden van deze vragen kun je een lijst opstellen met mogelijke niches die je dan nader gaat verkennen. Als je bijvoorbeeld goed bent in coderen en je geniet van de aandacht die je nodig hebt om een hele dag CSS-code te schrijven, dan kan je beginnen met het onderzoeken van niches in technologie. 

Eens je zeker bent over je gekozen niche, moet je deze aan de man brengen. In dit geval aan je potentiële klanten. In dit proces is het belangrijk dat je de voordelen benadrukt. Beschrijf jouw aanbod en gebruik hiervoor het juiste vakjargon.  

Als beginnende freelanceris het normaal als je iets algemener begint om je vaardigheden te verkennen. Hoe meer ervaring je opdoet, hoe meer je jezelf en je sterktes ontdekt. 

Are you looking for an assignment?

Are you looking for a freelancer/professional and what to know more?

You must be logged in to post a comment.
Menu