Alles wat je altijd al wilde weten over … copywriting

“De kunst is om met zo min mogelijk woorden de juiste toon te raken, passend bij het bedrijf en daarmee de klant spreken.” – Marijke 

De Van Dale beschrijft een copywriter als een tekstschrijver. Volgens Tijs, Marijke en Carline is het veel meer dan dat. Naast pakkende teksten schrijven voor bedrijven en bestaande artikels reviseren, staat interviews afnemen ook in het takenpakket van een copywriter. 

Hoe word ik een copywriter? 

Volgens Carline bestaat er geen specifieke richting die je moet gestudeerd hebben om copywriter te worden. “Wél is het belangrijk om een zeker taalgevoel te hebben en de basisregels van het AN perfect te beheersen. Een copywriter kan en mag zich namelijk geen typfouten veroorloven.” 

Richtingen als Toegepaste Taalkunde, Taal- en Letterkunde, (Meertalige) Professionele Communicatie en Journalistiek geven als copywriter natuurlijk een goede basis.  

Het karakter achter een copywriter 

Een oog voor detail, nieuwsgierigheid en enthousiasme zijn volgens Tijs eigenschappen die élke copywriter moet bezitten. Daarboven vindt Carline het ook belangrijk dat een copywriter gemotiveerd, nauwgezet, creatief en speels is. Je moet namelijk vlot kunnen spelen met woorden en zinnen. 

“Je moet echt in de huid van de opdrachtgever kunnen kruipen om haar product of dienst goed te kunnen omschrijven. Je kunt dus niet op je zolderkamertje blijven zitten schrijven…”, vult Marijke aan. 

Aan het werk 

Een copywriter kan in de meest uiteenlopende sectoren terechtkomen. Elk bedrijf – klein of groot – kan wel eens een copywriter gebruiken, want in elke sector wordt er gecommuniceerd. Van nieuwsbrieven en sociale media tot persberichten. En de communicatie is voor buitenstaanders vaak de eerste kennismaking met het bedrijf in kwestie. Het is dus erg belangrijk dat die een goede indruk nalaat.  

Tips van onze professionals 

Tip 1: 

Het is veel makkelijker om te schrijven over onderwerpen die je ook echt boeiend vindt. Zoek dus een sector die nauw aansluit bij jouw hobby’s en interesses.  

Tip 2: 

Neem een korte pauze, loop wat rond of doe even een andere opdracht wanneer jouw inspiratievat tijdelijk leeg is. 

Bedankt Tijs, Marijke en Carline! 

Ben je zelf een copywriter op zoek naar een opdracht of kan jij gebruik maken van een van onze professionele copywriters? Stuur dan snel een mailtje naar simon@themaffia.be 

You must be logged in to post a comment.
Menu