4 T’s: Rebranden

Een rebranding, het ingrijpend veranderen van de identiteit van een merk door wijziging van de slagzin, de merknaam, de waarden… Het is soms cruciaal om nieuw leven in je bedrijf te blazen en kande stimulans zijn die je business vereist om te groeien in een continu evoluerende markt. Wij vroegen enkele tips aan onze brandexperts:

  • Vincent – Communicatie, event en project manager
  • Christoph – Marketingstrateeg
  • Ilse – Marketing director
  • Marc – Marketeer
  • Peter – Marketing communication expert
  • Rafaël – Business development manager 
    Zij gaven ons wat uitleg over rebranden en hoe het goed aan te pakken.

TASK

Een rebranding is iets dat je voor langere termijn doet, dus elk jaar kleine aanpassingen doorvoeren zorgt ervoor dat de klant niet meer weet waarvoor je bedrijf staat. Een goede planning is dus noodzakelijk. Wat moet je nu eerst in orde brengen voor je iemand gaat aannemen of zelf start met de rebranding? Wat is het “huiswerk” dat eerst in orde moet zijn?

Vincent – Communicatie, event en project manager

Ten eerste is een goede voorbereiding uiterst belangrijk. Dat lijkt natuurlijk zeer logisch, maar je moet eerst voor jezelf vastleggen wat en wie je wil bereiken met jouw rebranding. Leg vast waar de huidige identiteit van jouw merk tekortschiet en wat dus de aanleiding was van de rebranding. Formuleer een duidelijke “why”. Leg vast wie je wilt bereiken met jouw merk: wie is jouw doelgroep en wat zijn hun behoeften?

Het is ook van cruciaal belang dat je een potentiële rebranding communiceert naar alle werknemers, zodat iedereen op de hoogte is ervan. Je betrekt alle lagen van het bedrijf, luistert naar meningen van anderen en stelt een verantwoordelijke aan. Zo creëer je een draagvlak om de rebranding te doen slagen en als het goed zit, zullen zij ook jouw merk naar buiten dragen.


Bedenk dat je letterlijk alles en overal dient te veranderen. Van briefpapier tot bedrijfswagens tot het internetMaak hiervan een lijst op voorhand. Bij elke stap moet je ook rekening houden met je budget en communicatiemogelijkheden. Hou deze altijd in je achterhoofd wanneer je iets plant.

TIPS

Christoph – Marketingstrateeg

Nadat al je huiswerk in orde is kan je beginnen aan de rebranding. Onze experts gaven enkele tips om de rebranding zeker te doen slagen.

Allereerst verzamel je de juiste mensen en middelen (jouw huiswerk dat je al gemaakt hebt) om de rebranding te doen slagen en start je met het vastleggen van jouw merkidentiteit. Zo breng je orde in de chaos en zorg dat die ook uniek is. Jouw merk is een verhaal en zorg dat dat verhaal ook juist zit en geloofwaardig is. 

Ilse – Marketing director

Na een duidelijke externe lancering van je brand is een eerste evaluatie noodzakelijk. Stuur eventueel bij waar nodig en zorg ervoor dat jouw merk actueel blijft en voldoet aan de wensen van de klant. 

Het lanceren van je nieuw merk gebeurt natuurlijk op alle kanalen. Zorg ervoor dat jouw logo, kleuren, fonts maar ook tone of voice, layouts ed op alle communicatiedragers en -kanalen conform de huisregels gebruikt en weergegeven worden en voldoende herhaald worden. Veel herhaling leidt bijgevolg tot herkenbaarheid van het merk. Contentmarketing is een must! Het is straffe kost, maar het is onlosmakend verbonden met de creatie van jouw merk.

Een laatste tip: zorg voor een goede begeleiding. Laat u bijstaan door een marketingbureau of een brandexpert. (Wij hebben er toevallig enkele goede bij The Maffia)

TRAPS

Marc – Marketeer

Nadat je alle tips ten harte hebt genomen, moet je nog steeds goed oppassen van de valkuilen die gepaard gaan met een rebranding.

Naar de concurrenten kijken kan heel nuttig zijn. Kijken naar hoe zij het aanpakken of hoe zij zich positioneren, maar je moet oppassen dat je hen niet gaat kopiëren. Anders creëer je merkverwarring als jouw merk teveel op een ander gaat lijken. 

Je wilt zo snel mogelijk jouw nieuw merk naar de wereld uitdragen, maar je tijd nemen of eventueel in fases werken is van uiterst belang. Een rebranding vraagt tijd en je mag dat proces niet onnodig gaan versnellen. Communiceer ook voldoende tijdens alle fases van de rebranding naar de buitenwereld toe.

Al onze experts waren het over 1 iets eens: een rebranding is veel meer dan de restyling van je logo. Je kan een heel nieuwe verpakking van je merk hebben, maar toch dezelfde inhoud. De estethiek van de rebranding mag niet boven een goede strategie en vaststelling van de nieuwe waarden staan. 

Rafaël – Business development manager


THE BUDGET

Het budget van je rebranding is een heel doorslaggevende factor. Leg je budget vast op voorhand, want dat zal de omvang van de rebranding bepalen. Indien je moeilijkheden ervaart om een budget op papier te zetten, kan je altijd een professional raadplegen maar ook organisaties zoals Unizo of VOKA. 

Het budget van de rebranding is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en hoe verregaand je rebranding zal zijn. Gaat het enkel over briefpapieren of naamkaartjes? Of zijn het ook gevels en bedrijfswagens? Kwaliteit kost geld, dus je zal toch zeker op een paar duizend euro moeten rekenen voor een goede rebranding. Leg ook een budget aan de kant om eventueel alternatieven te testen. 

Met deze vier T’s kan je al van start gaan met een goede rebranding en eventueel een van onze professionals raadplegen om dat in goede banen te leiden.

AAN REBRANDING TOE?

Overweeg je om jouw merk te rebranden? Stuur een bericht naar simon@themaffia.be en wij brengen jou in contact met een van onze experts.

You must be logged in to post a comment.
Menu