Alles wat je al altijd wilde weten over… Storytellers

Marketeers gebruiken de techniek van storytelling om potentiële klanten met een bepaald product of merk te verbinden. Je moet dat merk in woorden vatten. Het is een hele kunst op zich om aan storytelling te doen. Maar wat schuilt er daarachter? Hoe ziet een doorsnee dag van een storyteller eruit? Deze week brengen wij de “storyteller” in het licht met hulp van deze experts: Sofie, Lies, Julie, Jill, Femke, Elke en Christine

Bureau van Christine

Een dag in het leven van… een storyteller
Het voornaamste deel van de dag bevindt een storyteller zich aan een bureau. Een computer en een creatieve geest zijn al twee belangrijke basis ingrediënten om van slag te gaan als storyteller. Sofie bijvoorbeeld heeft constant 24 tabbladen en een handvol programma’s openstaan. Zij springt van de ene modus in de andere. Een hele dag aan een bureau zitten, kan soms lastig zijn. Maar dat heeft Lies heel eenvoudig opgelost: een bureaufiets, een zit-stabureau en een wiebelplankje. Zo blijft ze in beweging tijdens het werken. 

De voornaamste taak van een storyteller is heel de dag door schrijven. Dat doet Jill ook met tussendoor af en toe een Zoomcall of eventjes uit het raam staren. Voor Femke begint de dag dan weer zeer vroeg. Na een onmisbaar ontbijt start ze aan haar to do-lijst van de dag.

Storyteller Sofie

Meer dan een verhaal vertellen
Femke deelt ons ook mee dat een storyteller niet alleen het verhaal moet vertellen, maar het verhaal kunnen brengen aan het publiek. Een expertise in een bepaald medium is dan ook mooi meegenomen, zo kan je het hele pakket aanbieden. Je kan ook gespecialiseerd zijn in een bepaald soort storytelling zoals Elke. Zij is expert in interne communicatie en voorziet dan bijvoorbeeld communicatie naar medewerkers toe. Christine geeft ons ook mee dat vooronderzoek en veel vragen stellen niet achterwege mag blijven. 

Aandacht geven aan het leven, levert energie en inspiratie op, aldus Julie. Voor Julie is het van belang om structuur te brengen in haar niet-werkgerelateerde prioriteiten. Storytelling gaat over emoties. Met pure feiten verkoop je niks. Je wil een herkenbare situatie creëren, inspelen op iemands angsten of verlangens, aantonen dat iemand leven beter wordt dankzij jouw product of merk. Dat is wat werkt, volgens Lies.

Opleiding van een storyteller
Al onze storytellers zijn hierover zeker eens: er is geen bepaalde vereiste van studies dat je zou moeten volgen om storyteller te worden. Zolang je ervan houdt om verhalen te vertellen kan je al aan de slag gaan. Er zijn ook opleidingen of cursussen die je kan volgen om jouw skills aan te scherpen, maar die zijn niet noodzakelijk. Je kan van nature het talent bezitten om goed overweg te gaan met woorden.

Storyteller Elke

Er zijn genoeg mensen met mooie diploma’s en bakken talent, maar daar iets mee doen is nog een ander verhaal, aldus Femke. Skills in storytelling zijn belangrijker dan een diploma: weten hoe je een verhaal opbouwt, suspense creërt, dat ene detail vindt dat uw toehoorder boeit, inlevingsvermogen, taalgevoel… Dat zijn enkele skills opgelijst door Jill.

Enthousiast? Check! Empathisch? Check!
Enthousiasme en empathie zijn al 2 persoonlijkheidskenmerken die een storyteller moet bezitten. Je moet je kunnen inleven in je doelpubliek. Tussen de regels kunnen lezen is ook een skill die je best bezit, zegt Sofie. In een interview/briefinggesprek is het helemaal niet vanzelfsprekend dat de geïnterviewde onmiddellijk tot de kern van de zaak komt.

Storyteller Lies



Christine zegt dat een storyteller ook een goede luisteraar moet zijn. Wanneer een klant een briefing geeft krijg je de beste dingen te horen als je een stilte laat vallen. Soms een paar seconden tot zelfs een halve minuut, terwijl je de interviewee in de ogen kijkt. Vaak krijg je dan meer diepere informatie los. Na de briefing moet je de hoofd- van de bijzaken kunnen onderscheiden. Je wil een gestructureerde tekst schrijven, die logisch in mekaar zit, aldus Lies.

Nieuwsgierig zijn is ook een must volgens Femke. Zij zegt dat ze ‘het’ moet voelen en je moet haar dus zeker eerst meekrijgen via een korte pitch. Eens dat lukt, neemt nieuwsgierigheid het van haar over en dat is het halve werk. Interviewen en research doen is dan gewoon echt boeiend, zegt ze. Elke sluit zich hierbij aan. Volgens haar moet je je willen verdiepen in de leefwereld van je doelpubliek én dat inzicht tegelijkertijd kunnen verzoenen met de doelstellingen van je opdrachtgever.

Van alle markten thuis
Iedereen kan een verhaal hebben dat verteld moet worden. Of dat nu voor de locale groentenwinkel is of voor een groot parfummerk, er moet een emotionele band gecreëerd worden tussen product en lezer.

Een storyteller werkt ook vaak met andere mensen samen, zoals een fotograaf en een lay-outer om een verhaal vorm te geven, bij Christine, Jill en Sofie bijvoorbeeld. Sofie eeft soms nog contact met een SEO-specialist, een illustrator en een vertaler. Elke daarentegen werkt samen met de opdrachtgevers die zich in de HR bevinden. Lies werkt ook samen met de leidinggevende van het project en het marketingteam. Een vaste partner die ze ook heeft is een vertaalbureau met native speakers die haar teksten vertaalt. Femke werkt, ondanks ze het grote deel zelf doet, sinds kort samen met een freelance fotograaf en 2 social media managers. Zij staan haar bij in de uitvoering. Volgens Julie zijn IT en facility de life savers voor wanneer ze buitenshuis moet werken. 

Storyteller Christine

Future storyteller
Verhalen zijn van alle tijden. Het verhaal heeft – in deze digitale tijden – nog geen spat aan waarde en belang ingeboet. Men kan de taalkennis en creativiteit van storytellers goed gebruiken, dus als je nog twijfelt om storyteller te worden: gewoon doen! Aldus Sofie.

Een tweede tip die wordt meegegeven door Lies is: blijf authentiek. Er zijn ongelooflijk veel storytellers/copywriters. En dat is oké. We hebben allemaal onze eigen aanpak, onze unieke schrijfstijl. Juliesluit aan bij Lies en zegt dat je jezelf eerst goed moet kennen en grenzen moet stellen. Het is soms een heel lastige balans om je creativiteit en energie niet te verliezen omdat je te ver van jezelf gaat staan voor anderen.  

Enkele bruikbare tips van Elke zijn dat je diep genoeg moet duiken in de content voor je een verhaal schrijft. Zorg dat je alles zelf heel goed begrijpt, blijf vragen stellen. En neem jezelf niet als referentiekader. Neem de tijd om de doelgroep te leren kennen. Zet jezelf in hun schoenen.  Christine gaat hier in mee en zegt dat een goeie strategie om dat te doen lezen is. Veel lezen geeft je niet alleen een ruime blik op de wereld en de mensen, maar verbetert ook je schrijfstijl. Ga onder de mensen, praat, babbel. Hoe socialer je bent, hoe beter.

Koffietje van Sofie
Werkplek van Elke

De (thuis)werkplek
Een storyteller werkt grotendeels van thuis uit aan een bureau. De werkplek van Sofie is ook thuis, bij voorkeur de keukentafel en altijd met koffie. Op de bureau van Lies liggen vooral heel veel papieren – ze schrijft graag – en allerlei soorten pennen. En twee flessen water, een schaar (god knows why), een schroevendraaier (voor haar deskbike), haar gsm en een stapel boeken. 
Elke en Christine (zie hierboven) geven ons ook een kijkje in hun bureau.


Verhalen vertellen is plezier maken
Je leert als storyteller zoveel verschillende nieuwe mensen en stielen kennen. Een folder van een bedrijf kan er heel technisch (lees: droog en saai) uitzien, maar de mensen in dat bedrijf zijn dat helemaal niet. Als je graag bijleert, nieuwsgierig bent en altijd op ontdekking: storyteller moet je worden, zegt Sofie. Elke vindt dit ook het leukste, ze leert zo heel de wereld kennen. Het fijnste aan storytelling volgens Lies is dat ze een hele dag mag doen wat ze graag doet. 😊

Storyteller Femke

Julie is heel erg dankbaar voor het feit dat je als storyteller manieren hebt om je uit te drukken en dat kunt inzetten voor anderen die jou vertrouwen met hun verhaal. Jill is het meest fan van brand stories. Het is tegelijk de grootste uitdaging en de grootste voldoening als je ’t juist krijgt. Het is schaven tot je aan de essentie zit en niets meer dan dat, maar de soepelheid bewaren die een verhaal onderscheidt van een stuk droge info. 

Femke vindt interviewen en research doen het leukst. Uit nieuwsgierigheid kan ze uren naar iets zoeken. Ze vindt het contact met klanten ook heel fijn. Christine vindt storytelling echt een avontuur. Een verhaal dat opbouwt naar een climax, met de nodige spanningsboog, en waarin je speelt met allerlei perspectieven.

Wat hebben we nu geleerd uit dit artikel? Schrijven is leuk!

Dan sluiten we nog af met deze leuke anekdote van Sofie:

Het ei van Columbus. Ik heb het al minstens één keer meegemaakt dat mijn hulp ingeroepen wordt omdat “schrijven niet zo vlot gaat als praten.” Dat begreep ik. “Wat is dan precies uw boodschap waar u de juiste schrijfwoorden niet voor vindt?” vroeg ik dan. Ik kreeg een pitch, een story, een relaas te horen. Die keer nam ik de woorden van de klant letterlijk en schaamteloos over. Omdat het wel meeviel met diens woordkeuze en grammatica en zo, al dan niet toevallig. Reactie van de klant? “Schrijven is inderdaad een kunst, dat was mij nooit gelukt.” Echt gebeurd.

Hele dikke merci, Sofie, Lies, Julie, Jill, Femke, Elke en Christine!

Ben je zelf een storyteller of heb jij een storyteller nodig? Neem dan contact met ons op!

You must be logged in to post a comment.
Menu