4 T’s: SEA / SEO

Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald. Maar wat is nu precies SEO en SEA? Meer specifiek zullen we inzoomen op de tips, traps , the budget en wat je als bedrijf juist moet hebben vooraleer je hiermee begint, the task.

Om aan dit onderwerp te beginnen geven we eerst een kort, maar krachtige omschrijving van wat deze twee termen in houden en wat ze verschillend maken.

Wij vroegen aan onze experts in het vakgebied alvast hoe dit in zijn werk gaat.

  • Carl – Digital communication specialist                  DPG Media, Bake an Company, Proximus,…
  • Indira – SEO Freelancer                                             Tinel Intérieurs, Kriski Plus, VB Advocaten,…
  • Jef – Digital marketing coordinator                          Hyundai con , equip, Wunderman Antwerp, Boondoggle
  • Jeroen –SEO en Google Ads strateeg                      DSM Keukens, Flyer, VIVES,…
  • Wim – SEA Specialist / auditor                                 Bakermen, MySueno, EG, Colt International

SEO ( Search Engine Optimisation) gaat over het aanbrengen van de nodige optimalisaties aan je website en contentstrategie om zo hoger te scoren in zoekmachines (voor relevante keywords).

SEA (Search Engine Advertising) is een betalende manier om hetzelfde doel te bereiken, zij het met de vermelding ‘Advertentie’ erbij in de zoekopdrachten.

Wat is nu precies het verschil?
SEO
wordt meestal de gratis versie van SEA genoemd. Helemaal correct is dit echter niet. Het is een lange termijn inspanning die zich zal vertalen in concrete resultaten. Je betaalt namelijk niet per click of impressie, maar wel voor de tijd en middelen van extra tools die je erin steekt.

Het is een voortdurend proces van incrementele kleinere verbeteringen aan je website waardoor deze:

  1. Relevanter
  2. Beter toegankelijk
  3. Beter bruikbaar

    wordt voor je gebruikers, en voor Google. Het is dus niet zomaar afwachten bij het afvinken van een lijstje mogelijke verbeteringen.
    Let op: in de vorige zin staat gebruikers eerst, dan pas Google. Waarom? Google probeert in se maar uit te zoeken wat het meest relevant is voor jou, de gebruiker. Optimaliseer dus niet voor Google, maar voor gebruikers. Dit is de beste tip die een SEO-specialist je kan geven.

SEA, oftewel search engine advertising, is eigenlijk een shortcut om hetzelfde te bereiken, maar dan betalend. Het nadeel? Zodra de geldkraan dicht gaat, stopt ook het verkeer…
In de praktijk komt het er bijna altijd op aan om een balans te vinden tussen korte en langetermijnresultaten.

TASK

Carl – Digital communication specialist 

Vooraleer een bedrijf wil beginnen met SEO/SEA campagnes, moet ze begrijp welke producten / diensten ze wil vermarkten, met de selectie van de daar bijhorende passende keywords. Alsook de doelstelling die het bedrijf wil bereiken met de website en zijn digitale activiteiten moeten duidelijk gemaakt zijn.


Verder moet er ook een marketing funnel bestaan. Hiermee wordt bedoeld dat er in elke fase van de customer journey de nodige strategische stappen zijn. Met andere woorden moet er omschreven zijn welke stappen de klant doorloopt in zijn aankoop proces. Hoe ga je als bedrijf op een relevante manier kan inspelen door gebruik te maken van efficiënte en gepaste tools waar hij/zij actief op is.


Zorg nadien voor een conversietracking. Zonder conversietracking is het onmogelijk om het rendement van je activiteiten te meten. Zonder deze opvolging wordt er namelijk blind gevaren en is het onmogelijk om het gewenste bedrijfsrendement op een correcte manier te evalueren.

TIPS

Bouw je digitals op aan de hand van hoe je klant denkt. Een tip die inhaakt op de eerder besproken customer journey, is de volgende. Er is geen ideaal aantal campagnes per account. Als je van awareness tot purchase wil adverteren, heb je doorgaans genoeg met 1 campagne per fase per land per taal. Maar dit kan uiteraard verschillen afhankelijk van het account.

SEO = Alle concurrenten hebben reeds de voornaamste seo-optimalisatie doorgevoerd, nl. zoekwoorden toevoegen, H-tags toevoegen, content pagina’s optimaliseren enzovoort. Om in SEO te winnen en door Google als winnaar geselecteerd te worden, moet je creatiever gaan denken. Je moet ervoor zorgen dat je SEO-content kadert binnen een grotere structuur die gethematiseerd is. Houdt dus rekening met de volgende gouden tips:

  • Je SEO-pagina’s moeten een deel zijn van een groter geheel: SEO-silo’s.
  • Alle SEO-pagina’s van eenzelfde silo moeten met elkaar gelinkt zijn en leiden naar de hoofdpagina van deze thematische silo.
Wim – SEA Specialist / auditor    

SEA= Veel bedrijven beschouwen SEA nog steeds los van SEO hoewel beiden elkaar sterk beïnvloeden. Hoe beter je SEO in elkaar zit, hoe hoger je kansen in SEA zullen liggen om tegen de laagste cost-per-click (CPC) de beste resultaten te bereiken.

Hierbij zijn twee zaken belangrijk en bepalend:

  • De kwaliteitsscore van je zoekwoorden heeft een invloed op je CPC
  • De kwaliteit van je landingspagina’s heeft een invloed op het conversieratio.

Met SEA via Google Ads wil je natuurlijk wel kliks genereren, maar de juiste kliks: van mensen van wie je hoopt dat ze zullen converteren. Daarom is de landingspagina voor Google Ads minstens even belangrijk als de Google Ads advertenties zelf.

Er zijn zoveel manieren om targeting bij te stellen in Google Ads campagnes dat je al snel eentje over het hoofd ziet. Hier heb je enkele issues waardoor je wellicht meer betaalt per klik of conversie dan je zelf wilt:

  • Geavanceerde locatie-instellingen: Google stelt als default in dat zowel mensen die ‘op zoek zijn naar’ je locatie als mensen die ‘veel aanwezig zijn’ in die locatie interessant zijn om te targeten. Hierdoor worden je advertentie dikwijls onbewust vertoond in regio’s die je helemaal niet wil targeten. Van Albanië tot Zwitserland.
  • Zorg er steeds voor dat je alleen maar adverteert in het gewenste netwerk. Bij de opstart van een account selecteert Google default een combinatie van het search netwerk en het display netwerk. Terwijl je, volgens best practice, deze netwerken nooit mag combineren.
  • Aangezien je campagnes inzet voor verschillende doeleinden, werk je best per campagne met conversiesets. Met een conversieset selecteer je welke conversies meetellen die je voor die campagne belangrijk vindt.  

Naast targeting is het natuurlijk belangrijk om zo optimaal mogelijke advertenties in te zetten. Vertrek daarbij van de best practices die je nagenoeg overal kan terugvinden. Zo relevant mogelijk, alle mogelijke extensies in voldoende aantallen en test steeds ALLES maar zorg dat je data niet te versnipperd wordt.

Wil je aan de slag met Display & Video advertentiecampagnes, focus dan op volgende elementen:

  • Gebruik responsive display ads indien mogelijk, de resultaten zijn in vele gevallen tot 4x beter dan gewone image ads.
  • Gebruik layers van targeting. Het Google display netwerk bestaat uit meer dan 3.000.000 websites en groeit verder dus maak idealiter een combinatie van interesse, demographics, placements en/of websitetopics.
  • Vergeet manuele uitsluitingen! Met meer dan 3 miljoen sites, halen enkele manuele uitsluitingen weinig uit. Werk met scripts die automatisch lopen en dus frequent domeinen uitsluiten op basis van vastgelegde criteria.

Kijk waar je al sterk scoort op organisch vlak (SEO) en focus met paid search (SEA) op de zaken waar je organisch minder goed scoort wanneer je keuzes moet maken qua budget.

TRAPS

Als je deze tips goed hebt doorgenomen, let dan op dat je niet in een valkuil trapt.

Jeroen –SEO en Google Ads strateeg  

Hoewel Google Ads en co er alles aan doen om de drempel om een account op te zetten en te beheren zo laag mogelijk te houden opdat zoveel mogelijk bedrijven adverteren, ligt de grootste valkuil er in dat je (net door te weinig kennis) te veel spendeert per lead of sale. Of je account nu één maand of 5 jaar actief is, het is belangrijk om regelmatig na te (laten) kijken of het niet beter kan.

Vraag daarom op tijd een expert voor een snelle check of een wat meer uitgebreide audit afhankelijk van de complexiteit van je SEA account. Je hoeft daarvoor het account niet uit handen te geven, maar expertise op de juiste plaats helpt wel!

Heb verder geen blind vertrouwen in wat er allemaal wordt aangeraden, noch door Google ads (Aanbevelingen) noch door (zelfverklaarde) experts. Test alles zelf en pas aan indien nodig.

SEO is meer dan teksten schrijven voor het web. Een sterke SEO-strategie voorziet klantvriendelijke content voor elke fase van het aankoopproces. Te vaak worden webpagina’s voorzien waar zoveel mogelijk keywords op elkaar getypt worden die voor de klant geen meerwaarde bieden. 

Talk the talk

Of je het nu leuk vindt of niet, gebruik daarom de termen die jou doelpubliek gebruikt om je producten of de noden die ze invullen te beschrijven. Ligt voor de hand, maar is in de praktijk niet altijd zo simpel. Bedrijven willen graag een eigen niche voor zichzelf uithouwen, maar soms noem je je “Next-gen classificatie- en sorteeroplossing voor soepel documentenbeheer” beter gewoon een “perforator
 

  • Je zal maar in Nederland of België adverteren op “kebab op een bedje van frieten met salade en kaas erover”, dat noemen we tegenwoordig “een kapsalon”.

Kannibalisatie: Houd je organisch (SEO) zoekverkeer in het oog: Als je al betrouwbaar eerst staat voor bepaalde keywords zonder ervoor te betalen: If it ain’t broken, don’t fix it. Een beetje kannibalisatie kan je nooit volledig elimineren, maar kijk uit dat je niet gaat betalen voor je voordien gratis traffic. Ook hier kan een ervaren specialist je mee helpen.

Loze beloftes

Je komt ze nog tegen: bedrijven die je binnen X weken de eerste positie in Google garanderen, vaak voor een (onzinnig lage) prijs die eindigt op X9,95.
Beste reactie? Run!
In het beste geval komen ze hun beloften niet na, in het slechtste geval doen ze dit middels een aantal ( niet toegelaten) SEO tactieken:

  • Het creëren van een hoop betaalde of op andere manier verdachte links naar je website
    • Generieke guest posts op ongerelateerde domeinen die ze zelf beheren
    • Het vervalsen van honderden/duizenden Google reviews
Jef – Digital marketing coordinator   

Indien dit opgemerkt wordt, kan het je website een stevige Google-penalty opleveren en zo je Google-positie voor maanden of zelfs jaren schaden.

“If it sounds too good to be true, it probably is” + “Pay peanuts? get monkeys!”

betaalde links = altijd fout

Campagne denken

Wat je vaak ziet bij SEA: Je start een goede campagne op en als al de rest hetzelfde blijft, zie je dat je cost per click (CPC) na verloop van tijd steeds verder begint te dalen. Nu: Na 2 weken, net als Google begint door te hebben aan wie het je ads moet vertonen loopt je ‘campagne’ af en begin je een week later een nieuwe. Terug aan de hoge beginprijs. Logisch? Nee toch!

è Search is geen ‘push’-medium: Zoekgedrag, het feitelijke ‘zoeken’ naar jou producten op het web zit vaak dieper in de funnel ( Interest, Desire, zelfs Action, als je het AIDA model volgt.) dan de gemiddelde Awareness-displaycampagne: Mensen zoeken actief naar een oplossing voor een probleem dat ze ervaren, of een nood die ze willen invullen. Dit doen ze vaak niet op het moment dat jouw 2 weken durende campagne loopt. Search is een pull-medium! Stap dus af van dat pushy campagne denken en creëer campagnes die je  over een langere periode kan laten lopen en optimaliseren. Je bankrekening zal je danken.

Uiteraard geniet deze aanpak ook de voorkeur van Google want het algoritme hecht een hoge prioriteit aan de beleving van de eindgebruiker. Dat weten we doordat Google kwaliteitsscores toekent aan alle zoekwoorden in het account. Hoe lager deze score, hoe hoger het bedrag zal zijn dat je betaalt voor een klik.

Een andere valkuil bij SEA heeft betrekking tot de uiteindelijke landingspagina waar men verkeer naartoe stuurt, samen met de kwaliteitsscore die Google geeft aan zoekwoorden (op basis van deze landingspagina’s).

Een hoge kwaliteitsscore krijg je door de landingspagina (SEO-)geoptimaliseerd te maken voor een maximale overeenkomst met de zoekwoorden waarop je adverteert in Google Ads.

Door campagnes niet of onvoldoende te structureren, wordt belangrijke data moeilijk vindbaar zoals welk type zoekwoorden het meeste conversies opleverden. Een geoefend marketeer weet altijd wel haar/zijn weg te vinden doorheen het dashboard maar de overzichtelijkheid verdwijnt voor een groot stuk.


THE BUDGET

SEA

Voor zoekadvertenties is dit volledig afhankelijk van jouw bedrijf, je budget en je aanbod. Je kan in principe beginnen adverterenvanaf enkele euro’s per dag.

Dit is echter niet de enige kost: Het kost namelijk tijd en geld om je SEA-activiteiten van de grond te krijgen en te onderhouden. Zorg er bij het bepalen van je budget voor dat je advertentiebudget (tonen van ads) groter is dan wat het kost om ze op te zetten / te onderhouden!  Het heeft geen zin om maandelijks €100 budget te spenderen terwijl het je €200 kost aan upkeep.

Indira – SEO Freelancer         

Aan de andere kant, een goede setup kan je veel geld besparen. Een account aanmaken en paar advertenties opzetten in Google Ads is op zich niet zo moeilijk, je kost per conversie betrouwbaar meten en verlagen is andere koek. Deze setup en het onderhoud ervan laat je daarom liefst doen door ervaren rotten.

SEA is een actief medium: de zoekadvertenties van Google werken met een veiling mechanisme. Net als jij zijn er dus duizenden andere adverteerders die bieden op bepaalde zoekwoorden. Wat het geheel tot een nogal volatiele markt maakt: Zoals op een beurs stijgt de prijs van bepaalde keywords naargelang meer adverteerders op dezelfde keywords bieden.

Laat daarom je campagnes, keywords en biedingen regelmatig bekijken en optimaliseren. Door negatieve keywords toe te voegen kan je ervoor zorgen dat je niet adverteert op zoektermen die niet relevant zijn voor jou “bottom line”. De keywords die tot conversies leiden wil je behouden, dus zal je je strategie soms aan moeten passen.

SEO

Afhankelijk van de grootte van de website en de mate waarin voordien aandacht werd besteed aan SEO wordt een prijs op maat bepaald. Eens de basisprincipes van SEO op punt staan, mag je rekening houden met een budget vanaf 300 -400 EUR per maand voor analyse en bijsturing, en optimalisatie van nieuwe content. Let wel, dit hangt af van de grootte van de website en aard van de werkzaamheden.

Hoe relevanter je website, hoe meer bezoekers, simpel, toch?

CONCLUSIE

SEO en SEA zijn twee onderwerpen waar een bedrijf frequent mee moet bezig zijn. Het is een proces dat altijd verbeterd kan worden en waar analytics, opvolging en hoe een klant opzoekwerk doet centraal staan. Je laat dit het best om een bepaalde tijd controleren en optimaliseren door een expert. Zo bespaar je jouw bedrijf een hoop geld en tijd

INTERESSE IN EEN OPTIMALISATIE VAN JOUW SEO en SEA?

Twijfel niet en maak contact met ons om in contact te komen met experts voor een optimalisattie van jouw SEO en SEA!

Mail simon@themaffia.be en hij brengt jou in contact met een van onze experten!

You must be logged in to post a comment.
Menu