4 T’s: Digital Marketing


Digital Marketing is de laatste jaren alsmaar een belangrijker onderdeel van de marketingstrategie geworden. We kennen allemaal het belang ervan, maar wat houdt digital marketing nu precies in? The Maffia vroeg hulp aan enkele experts in het vak…

  • Marc Metten – Presentatie Ambassadeur bij Smartpresentations
  • Serge Lemmens – Chief Marketing Technology Officer
  • Indira Singh – SEO Marketeer
  • Fiona De Brabanter – Digital Expert


TASK

Marc Metten

Allereerst moet een bedrijf weten wat de bepaalde vereisten of taken zijn om succesvol aan digital marketing te kunnen doen. De checklist met taken is eindeloos lang, maar wij focussen op enkele belangrijke punten.

Volgens Marc moet een onderneming eerst en vooral beseffen dat digital marketing een onderdeel is van een totale marketing- en communicatie strategie. Het is belangrijk dat de bedrijfsdoelstellingen duidelijk zijn. Bijvoorbeeld:

  • Hoeveel nieuwe klanten willen we aanwerven?
  • Naar hoeveel omzet streven we?
  • Hoeveel willen we verkopen aan bestaande klanten?
  • Is het een goed idee om een nieuw product of dienst te lanceren?
  • Denken we aan (regionale, nationale, …) uitbreiding?

Daarnaast moeten ook de doelgroep en persona juist zijn. Aan wie wil je een product of dienst verkopen? Hoe ga jij ervoor zorgen dat je klant zijn of haar doelen bereikt? Welke communicatiekanalen hanteer je het best? Hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Op dit soort vragen moet er zeker en vast een antwoord komen.

Een derde punt is de website. Het is enorm belangrijk dat deze up to date is. Beschikt onze site over de juiste inhoud? Is het duidelijk wie we zijn en wat we doen? Ligt de lay-out in eenzelfde lijn met onze huisstijl? Is er een contact pagina aanwezig? Is de website mobile friendly?

TIPS

Onze experts brachten ook een heleboel tips binnen. We nemen jullie mee doorheen deze checklist met zes gouden tips…

Een eerste tip is: luister naar je klant. Als je het ideale product of de ideale dienst wil aanbieden, is het uiteraard belangrijk dat je weet wat de klant wil. Luister naar hun verhaal, vraag naar de keypoints, prijs/kwaliteit verhouding, …

Nummer twee: het is altijd een goed idee om storytelling te gebruiken. Maak gebruik van heroes en probeer de emotionele kant van de doelgroep te raken.

Ten derde: marketing is testen. Zorg dat je in je bedrijf een cultuur kweekt van testen en meten. En opnieuw testen en herhalen. Zorg voor een goede data analist en de nodige technische knowhow.

Serge Lemmens

Een vierde, gouden tip, komt van Serge en luidt als volgt: Durf op je bek te gaan. Mislukken is leren. Als je ergens echt in gelooft, waag de sprong. Blijkt het niet te lukken? Geen ramp. Het is beter om eens goed tegen de muur te lopen, dan je achteraf te beklagend dat je de sprong niet hebt durven nemen?

Het tonen van referenties is eveneens zeer belangrijk! Toon beelden van zaakvoerders en teamleden op de site. Mensen willen mensen zien.

Een zesde en misschien wel een van de belangrijkste tips: zorg dat je de juiste mensen aan boord hebt. Serge benoemt een soort werknemers als de FSO’s: Figure shit out-mensen. In een ideaal scenario heeft elk bedrijf een go-to persoon waar de digitale marketeer contact mee kan opnemen om de strategie en uitvoering mee door te nemen.


TRAPS

Gevaar. In welke valkuilen kan je lopen? Wat moet je vermijden?

Een eerste valkuil wordt aangehaald door Indira. Het is gevaarlijk om te denken dat je klanten je na één contact moment zullen opmerken en meteen zullen overgaan naar conversie of aankoop. Je moet beseffen dat je prospect minstens 7 touch points nodig heeft om over te gaan tot conversie.

Indira Singh

Een andere grote valkuil is denken dat jouw werkwijze niet werkt omdat je posts, artikels, ads niet meteen aanslaan. Digital marketing werkt wél, bij de juiste doelgroep. Digital marketing kan zelfs heel wat voordelen meebrengen:

  • Je kan doelgericht werken.
  • Je kan zeer goed meten, je ziet de statistieken en reacties direct.
  • Met een beperkt budget kan je heel wat testen en proberen. Je kan snel schakelen: meer budget wanneer iets goed werkt, aanpassen of stoppen wanneer deze methode niet meteen werkt.
  • Je hebt de kans om in gesprek te treden met de klanten of prospects, om uit te cissen hoe zij jouw boodschap of aanbod ervaren.

BUDGET

Fiona De Brabanter

Veel info geven over het budget is moeilijk. Elk bedrijf hanteert hier andere cijfers en procenten. Een budget hangt ook grotendeels af van de cyclus waarin een bedrijf zicht bevindt. Een startup heeft misschien 20% van de revenu nodig voor marketing, terwijl dat bij een multinational onder de 5% ligt.

Nog een laatste tip: Spendeer meer geld aan kanalen en projecten die een positieve ROI opleveren, en minder aan media die je geld kosten. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar zorgt op het einde van de rit wel voor een verschil tussen + en -.

Omdat de budget bepaling in het algemeen zo moeilijk is, vertelt Fiona ons dat elk bedrijf een digital-first mindset zou moeten hanteren. Afhankelijk van wat de bedrijfsdoelstellingen zijn, wordt het digital marketing budget net iets meer of net iets minder belangrijk.


CONCLUSIE

We vatten samen dat digital marketing wel degelijk een heel belangrijk onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie is. Het is belangrijk om te weten wat je wil doen, voor wie je dit wil doen, en tegen welk budget je dit kan doen. Bouw een goed team, werk hard & geniet van de voordelen die digital marketing met zich meebrengt.

The Maffia dankt Fiona De Brabanter, Marc Metten, Indira Singh & Serge Lemmens voor hun bijdrage aan dit artikel. Zonder hun tips & tricks was het niet mogelijk geweest om een dergelijk artikel te publiceren.

Ben je ook op zoek naar een expert in digital marketing? Neem contact op via simon@themaffia.be.

You must be logged in to post a comment.
Menu