Alles wat je altijd al wilde weten over… Voice Overs
“Tussen het werk door drink ik thee met honing om mijn keel en stem te verzorgen”
Sanne
Voice overs, we horen ze in allerlei verschillende contexten. Maar wat zijn hun voornaamste taken, welke richting moet je uit om zelf een te worden en welke karaktereigenschappen kunnen we in het algemeen op hen plakken? Wij kwamen het te weten aan de hand van een interview met enkele experts.
Wat doen ze?
De taken van een voice over kunnen erg uiteenlopen zijn maar over het algemeen gaat het volgens Sanne over beelden en boodschappen een extra leven brengen met en gesproken tekst.
Meer specifiek gaat het voornamelijk om het opnemen van tv-commercials, radiospots en online video’s. “Daarnaast kunnen klanten me ook vragen om kleinere boodschappen, zoals voicemails en dergelijke op te nemen, maar dat komt minder vaak voor”, zegt Chloé.
De agenda voor vandaag
“Afhankelijk van wat en hoeveel er moet ingesproken worden, zit je vaak lange uren in de opnamestudio. Soms alleen, soms met collega’s samen om het beste effect te creëren als je met meerdere stemmen werkt. En tussendoor drink je thee met honing om je keel en stem te verzorgen”, zegt Sanne ons wanneer ze vertelt over haar gemiddelde werkdag.
Mona doet haar voice-overwerk als freelancer. Daarnaast werkt ze ook onder een contract als bediende. ‘s Morgens staat ze vroeg op om een spotje of filmpje in te spreken. Erna begint ze aan haar ‘normale’ werkdag. Of omgekeerd… Eerst een ‘normale’ werkdag, om deze vervolgens fijn af te sluiten met een voice over.
Het karakter van een voice over
Een voice over moet zich sterk kunnen inleven, dus empathie is best belangrijk. Zeker als de opdracht iets meer naar “voice acting” neigt. Voor de rest denk ik dat een voice over niet te verlegen mag zijn. Je moet op korte tijd namelijk veel kunnen opnemen en je meteen smijten. Veel tijd om te ontdooien of opwarmen, is er niet altijd.
Ook een goed gevoel voor humor hebben is belangrijk. Verder is het handig als een voice-over enthousiast is, leergierig maar zeker ook erg soepel. Soms kan het bijvoorbeeld zijn dat teksten last minute nog worden aangepast of dat je een andere dag moet terugkomen omdat er een woordje niet juist zat.
Waar kom je terecht?
De meest gekende sector is de reclame. Maar een voice over kan ook perfect in een bedrijfsverband gebruikt worden. Chloé: “Ikzelf werkte al voor automerken, yoghurts, kazen, datingsites, farmaceutische bedrijven, pretparken… Enorm diverse merken en namen! Zolang er ene match is tussen de stem en het merk, kan het”.
Als voice-overstem kom je in contact met veel verschillende mensen maar voornamelijk met (stem)regisseurs en techniekers. Daarnaast zijn mensen uit creatieve agencies (creatieve directeurs, art directors, copywriters en account managers voor het administratieve luik) en mensen uitproductiehuizen of opnamestudio’s (producers en geluidstechnici) niet weg te denken uit het leven van een voice over.
“Ik vind het enorm leuk om merken een stem te geven, om ze “tot leven te wekken”. Het is ook fantastisch om tijdens een opnamesessie te merken dat de klant oprecht blij is met z’n keuze voor jouw stem en te zien dat de match er 100% is. En ja, als je dan een spotje van jezelf hoort op de radio of televisie is dat natuurlijk ook best fijn ?” deelt Chloé ons enthousiast mee.
Voor Mona is het inleven in enorm veel verschillende rolletjes en de realiteit even vergeten het leukste aan de job als voice over. “Verstand op nul en plezier maken!”.
Bedankt Mona, Sanne en Chloé voor de interessante input!
Ben je zelf een voice over of wil je graag beroep doen op een van onze voice overs? Neem dan snel contact op!