Proud productions: Lien

Ik ben Lien! Ik ben freelance copywriter en al meer dan 20 jaar verliefd op taal. Ik werk momenteel als freelancer voor Toerisme Vlaanderen, als Internal Communications Officer. Mijn publiek is dus de medewerkers van Toerisme Vlaanderen, zowel in België als in buitenland (zij hebben in elk werelddeel verschillende kantoren). 

Mijn proud production
In februari 2021 realiseerde ik bij Toerisme Vlaanderen helemaal zelfstandig de ‘Dikketruienweek’. Een week in plaats van een dag, om elke dag aan een klimaatthema te wijden. Op basis van de thema’s die de officiële Dikketruiendag aanbood en zelf een twist aan gegeven. Elke dag een ander thema, maar ook telkens in een verschillende vorm.
Dag 1 een basisartikel om de week aan te kondigen en om het basisconcept van Dikketruiendag uit te leggen (zet je verwarming wat lager). Dag twee lanceerde ik een sport-challenge om een maand lang zo veel mogelijk de auto te laten staan en vaker te sporten. Hier koppelde ik ook een verbindende factor aan: we proberen in vier weken met alle medewerkers van Toerisme Vlaanderen zodanig veel te sporten, dat we rond heel Vlaanderen kunnen geraken. Ik post dan elke week van de maand nog een artikel met de update van het aantal kilometer en een artikel met enkele collega’s aan het woord over die ‘challenge.’ Zo krijgen ze toch het gevoel dat ze ‘samen’ aan het sporten zijn, in deze tijden van thuiswerk.

De derde dag gaf ik tips rond energievretende elektronica-apparaten. De vierde dag deelde ik een leuke DIY om vogel-voederblokjes te maken en op de laatste dag deelde ik een artikel met verschillende inspiratie rond ‘consuminderen’. 

Het was een project met meerdere dimensies, dat ik zelf helemaal bedacht, voorgesteld en uitgewerkt heb. Het onderwerp zelf (het klimaat) ligt me ook persoonlijk nauw aan het hart, waardoor ik me volledig kon uitleven. 
Daarbovenop had ik ook het gevoel collega’s hier echt een plezier mee te doen. In een jaar van veel thuiswerk en na een strenge winter, doet ‘samen’ sporten erg veel deugd. We kregen heel wat enthousiaste reacties!

Visualisatie van het project
De interne communicatie van Toerisme Vlaanderen gebeurt grotendeels via SharePoint Nieuws. Daarin publiceren we dagelijks verschillende artikels:

Leuke sfeer
Voor het bedrijf was dit project ook iets heel positiefs. De sfeer en motivatie bij collega’s werd omhoog gekrikt. Met een verbindende en leuke sportieve uitdaging hen het gevoel te geven samen te werken aan een leuk doel, deed bij velen deugd. Je merkte veel leuke berichtjes in de Teams app, reacties op elkaars prestaties, etc. 

De vrijheid was een element dat dit project voor mij zo leuk maakte. Ik had het zelf bedacht en voorgesteld en er was meteen veel enthousiasme voor. Ik kon hier echt mijn ei in kwijt! Ik vind het onderwerp zelf ook leuk en belangrijk en deel daar graag informatie over.

Heel de wereld rond
De sport-challenge zou ik een volgende keer misschien meteen een iets moeilijker doel geven. Het bleek al snel dat ‘rond Vlaanderen sporten’ te makkelijk was (na 5 dagen was het doel al behaald). Volgende keer sporten we de hele wereld rond! 
Nadat het doel zo snel was bereikt, hebben we het ook aangepast in de communicatie: ‘Hoeveel toertjes denken jullie dat we kunnen doen?’ en ‘Welk team zorgt voor het grootste aandeel in gesporte kilometers?’

Tips
Er moet altijd oog en oor zijn voor het welzijn van medewerkers. Zeker in een pandemie waarin iedereen al zo lang van thuis uit moet werken. ‘Out of the box’ durven denken is als communicatiemedewerker een goede eigenschap. En als laatste: als je iets enthousiast brengt, krijg je ook enthousiasme terug!

Dikke (😊) merci, Lien!

You must be logged in to post a comment.
Menu