4 T’s: E-commerce

Elektronic commerce, ook wel e-commerce genoemd is dezer dagen niet weg te denken uit de maatschappij. Het omvat de verkoop van producten via het internet. Het is voor alle soorten bedrijven, groot en klein, dé manier geworden voor het bereiken van hun doelgroep, met als belangrijkste voordeel dat ze een wereldwijd bereik hebben.

Wij vroegen enkele “must knows” aan onze e-commerce experten.

  • Cédric – e-commerce consultant                            Bright Bytes, Black and Gold, Health Supply
  • Damiën – Advertising specialist                             Etail Oceans, Dorel Juvenile
  • Marieke – Digital project manager                        LUKSE, Philips, DIPS Consulting
  • Mathieu – Digital project manager                        Antenna, Romain Roquette, Colruyt Group
  • Stein – Marketing automation expert                   Telenet, Fish.digital, DPG Media
  • Liesbeth – Online marketeer                                  Van Lanschot, BBC nv, Zalando

 Ze geven jullie een kijk op wat je nodig hebt voor een succesvolle e-commerce en hoe je dit tot een goed einde brengt.

TASK

Cédric – e-commerce consultant

Vooraleer je van start gaat met het lanceren van een e-commerce, zijn er een paar aandachtspunten die van essentieel belang zijn voor het succes van je business.

Ten eerste moet de basic goed zitten. Dit betekent dat het bedrijf ready is voor de lancering op het web. Het wil onder meer zeggen dat er een duidelijke strategie is binnen het bedrijf, wat de langetermijnvisie is en dat je zeker hebt nagedacht over de vragen: Zit de markt / mijn doelgroep hierop te wachten? Hoe past dit binnen de huidige communicatiemix? Deze laatste vraag is zeker belangrijk voor oudere bedrijven die willen digitaliseren.

Ten tweede moet er ook aandacht besteed zijn aan administratie. Dit impliceert zowel juridische als e-commerce administratie. Dit laatste bestaat uit het opstellen van zaken zoals productinformatie, afbeeldingen, verpakking, design, logistiek & voorraad, …

Als laatste, niet te vergeten punt, is de manier waarop men promotie gaat voeren en welke strategieën gebruikt zullen worden voor het voeren van online advertising, ook wel SEM (Search Engine Marketing) genaamd. Dit is belangrijk voor het verkrijgen van de juiste traffic naar jouw eigen e-commerce.

TIPS

Nadat je bedrijf beschikt over de basics en je klaar bent voor het lanceren van je e-commerce, zijn er een aantal zaken die je niet mag vergeten voor het succes ervan. Onze experten geven enkele tips voor de optimalisatie van je e-commerce.

Damiën – Advertising specialist

Allereerst moet je beseffen dat een webshop de tool is die je nodig hebt voor jouw online succes, maar helaas geen wondermiddel is. Een technisch goede webshop , duidelijke invulling, gebruiksvriendelijke support en goede afhandeling van de bestellingen zijn slechts de basis. Creëer je eigen merkidentiteit, maar vind het wiel niet opnieuw uit als het gaat over design en user experience. Klanten verwachten een winkelmandje rechtsboven, de contactgegevens onderaan in de footer en via een klik op het bedrijfslogo teruggebracht te worden naar de homepagina.

Het is ook belangrijk dat je zorgt dat je de klant iets kan geven om terug te keren naar jouw site. Denk daarbij aan een recurring business model, een loyalty programma, een gratis levering bij een volgende bestelling, spaarpunten, cashback actie, speciale content,… Ga dus voor dat tikkeltje extra en wees creatief, vroeg of laat pluk je hier de vruchten van.

Marieke – Digital project manager

Niets is zo erg als een merkverhaal dat niet authentiek aanvoelt en je doelgroep niet meteen aanspreekt. Zeker in deze tijden, waarbij er een hoge concurrentie is, is het oninteressant om hetzelfde generische verhaal te verspreiden. Zorg dus voor een uniek en meeslepend verhaal dat je doortrekt doorheen je e-commerce. Wat echter vaak vergeten wordt, is de juiste fotografie. Investeer in frequente fotoshoots. Zorg voor consistentie in product shots, maar denk ook aan andere grafische elementen op je website en social media. Dit tilt je concept naar een hoger niveau.

Om je klanten een ultieme user experience te geven, is het belangrijk dat je de customer journey van je klanten op je website doorloopt. Zo kan je namelijk in elke fase van het proces reflecteren en bijsturen. Een goede tool om dit te optimaliseren is bijvoorbeeld het gebruik van een heat map.

Last but not least, kan je de kracht van digitale strategieën het best uiten door te zorgen voor een software met een goede API (Application Programming Interface) die je makkelijk met andere software kan laten praten. Hierbij is het ook belangrijk om te kijken waar je automatisatie kan toepassen. Als je zaken zoals bijvoorbeeld orderverwerking, post-purchase en pre-purchase communicatie kan automatiseren bespaar je veel geld en tijd, die je elders kan aan besteden.

TRAPS

Als je deze tips goed hebt doorgenomen, let dan op dat je niet in een valkuil trapt.

Stein – Marketing automation expert

De grootste valkuil is jezelf niet kennen. Wanneer het voor jezelf héél duidelijk is wie, wat, maar ook waarom je het doet, is dat ook duidelijk voor potentiële klanten. Focus op de grote lijnen en niet op x-omzet binnen x-maanden. Omzet is het gevolg van een goede strategie. Wanneer de juiste doelen duidelijk zijn, wijzen de stappen tussenin zichzelf uit. Deze stappen worden vervolgens online vertaald in de juiste “tone of voice” voor je doelgroep.

De tweede meest voorkomende valkuil is dat je je klant niet kent. Het cliché “meten is weten” is online de grootste troef die niet vergeten mag worden voor een succesvolle e-commerce. Ga nergens zomaar van uit en probeer te achterhalen wie jouw potentiële klant is: Wat voor type is het? Hoe bestelt hij? Hoe communiceert mijn klant? Wat zijn zijn interesses?, … Hoe specifieker je een klantenprofiel kan opstellen, des te preciezer kan jij jouw communicatie afstemmen op jouw doelgroep. Dit kan je doen door middel van het opstellen van verschillende persona’s die je doelgroep omschrijft.

Mathieu – Digital project manager

Een typische valkuil bij bedrijven is het inzetten op korte termijnstrategieën , zonder structurele lange termijn strategieën in de markt te zetten. Een duidelijke inbound strategie, die uiteraard van dag 1 geen impact gaat vertonen, maar die op lange termijn je afhankelijkheid van dure advertentiekanalen zal verminderen.

Liesbeth – Online marketeer

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een e-commerce wordt gezien als “easy money”. E-commerce is niet iets dat je zomaar doet. Het is een project waar voorbereiding voorop staat en ontstaat niet van de ene dag op de andere.

Een vergelijkbare valkuil is dat jouw e-commerce geen statisch kanaal is. Als je klanten wilt kanaliseren naar je website en converteren, moet je zorgen voor dynamische en gepaste alternatieven, zoals bijvoorbeeld influencers, blog posts, interessante en gepaste content en synergie tussen on- & offline ads in plaats van enkel betalende advertenties.

Een laatste valkuil die onderschat wordt is de shipping cost, deze kan in sommige gevallen hoger oplopen dan gedacht. Zorg daarbij ook voor een goede pricing, met btw-marges en winstmarges in het achterhoofd.


THE BUDGET

Het is moeilijk om een algemene prijs te plakken op e-commerce projecten. Elke strategie is uniek en zal bepaald worden door de buyers journey, de concurrentie in de sector, het type product en de staat van de huidige website. Afhankelijk van deze parameters, wat de eigenaar ter beschikken wilt stellen op de site en hoe futureproof alles moet zijn, kan het budget schommelen tussen enkele duizenden euro’s tot een veelvoud hiervan. Een start budget van 5 à 10 duizend euro lijkt volgens de experts een prijs voor een basis te leggen. Dit natuurlijk afhankelijk van de noden die er zijn.

CONCLUSIE

Na het bespreken van de 4T’s die het succes voor het bouwen van een e-commerce blootleggen, kunnen we concluderen dat er veel voorbereiding aan te pas komt. Het is niet zomaar een side project waarmee “easy money” gemaakt kan worden met weinig moeite. Het tegendeel is immers de realiteit. Hard werk en goede strategieën zijn de basis voor een succesvolle e-commerce.

INTERESSE IN EEN E-COMMERCE BUSINESS?

Overweeg je om een e-commerce business op te starten, of heb je nood aan een optimalisatie van je e-commerce?

Stuur een bericht naar simon@themaffia.be en hij brengt jou in contact met een van onze experten!

You must be logged in to post a comment.
Menu