Proud Productions: Aster Breekweg

“Als freelancer word je ingehuurd om een probleem op te lossen, en heb je de ‘luxe’ om de interne politiek van een organisatie naast je neer te leggen.”

Hoi, ik ben Aster, communicatieadviseur en heb reeds 3 jaar ervaring als freelancer in digitale communicatie. Ik help KMO’s & creatieve ondernemers
groeien, en dit op verschillende manieren. Zo geef ik advies op maat (niet iedereen moet ‘twerken’ op TikTok), help ik de strategische krijtlijnen uittekenen van verschillende
KMO’s en wil ik op termijn ook opleidingen aanbieden. Een communicatieplan op het persoonlijke ritme van elk bedrijf. Daar word ik vrolijk van.

Mijn proud production

Ik heb al aan heel wat mooie dingen mogen meewerken, maar recent heb ik meegeschreven aan een intern magazine voor B&R bouwgroep, een
KMO in de bouwsector. Elke 6 maanden maken zij een editie dat ze verdelen aan meer dan 820 medewerkers. Dit volledig gevuld met nieuws uit hun eigen bedrijf. Van goede employer branding gesproken! 😉 In minder dan vijf weken tijd, schreven we 43 pagina’s gevuld met interviews, persoonlijke verhalen en tof nieuws uit de sector. Zo had iedereen leesvoer tijdens het jaarlijkse bouwverlof.

Bedrijfscultuur vertalen in een magazine

Het was voor mij een heel fijne ervaring om de goede bedrijfscultuur dat B&R Bouwgroep heeft, op zo’n mooie manier te mogen vertalen in een magazine. Je merkt dat mensen graag werken bij B&R Bouwgroep en trots zijn op hun job en bedrijf. Het schriftelijk
vastleggen van deze fierheid was oprecht heel leuk. Ook het samenwerken met de communicatieverantwoordelijke, Marijn Buijs, was voor mij een leerrijke ervaring. Zijn visie op communicatie en het bedrijf was super inspirerend. Die combinatie zorgde ervoor dat ik met veel plezier terugkijk naar dat project.

Employer Branding

B&R Bouwgroep zet enorm in op employer branding. Zo hebben ze een ongelooflijke werknemersretentie: meer dan 40 procent van alle werknemers werkt al langer dan 10 jaar bij hen. Een impressionant cijfer, gezien het huidige werknemersklimaat.
Dit magazine vormt dus een onderdeel van de trots die er heerst in het bedrijf, en ik hoop dat deze editie dat gevoel heeft aangewakkerd. 820 werknemers ontvingen allemaal een exemplaar tijdens de bouwstop in december, als viermoment van de vele inspanningen die de werknemers de afgelopen maanden hadden geleverd.

‘Luxe’ om de interne politiek van een organisatie naast je neer te leggen

Na elke opdracht vraag ik feedback aan de klant. Dit om polshoogte te nemen van wat zij van de samenwerking vonden, alsook om mijn eigen services te verbeteren. Vanuit dit project heb ik geleerd om nog assertiever te zijn. Als freelancer word je ingehuurd om een probleem op te lossen, en heb je de ‘luxe’ om de interne politiek van een organisatie naast je neer te leggen. Met andere woorden: ik zou nog sneller bellen, mailen en achter informatie vragen om de opdracht zo succesvol mogelijk af te ronden

Wat maakte dit project zo leuk?

De korte deadline zorgde ervoor dat we samen enorm veel werk hebben verzet. Dat maakte het project zo leuk: kunnen zien wat een goede samenwerking kan afleveren als je ergens voor gaat. De dynamiek in het team was fijn, en ik heb veel geleerd. Een bedankje dus aan Marijn Buijs en Lisa Blockx voor de fijne weken!

Wat heb je geleerd uit het project?

Dat je voor elke sector inspirerende content kan maken. Initieel denk je misschien dat de bouwsector geen ‘blits’ product is, maar niets is minder waar. Je kan voor elke sector een mooi verhaal creëren dat mensen graag willen horen/lezen/zien, en dat was voor mij een extra reminder om creatief te blijven tijdens mijn job.

Mijn tip voor freelancers
De fijnste samenwerkingen komen er als je open feedback kan geven aan elkaar. Vraag input, wees assertief en probeer de noden van je klant zo goed mogelijk in kaart te brengen. Geloof ook in je eigen ideeën en wees niet bang om ze aan te kaarten. Dat kan jou en de organisatie alleen maar vooruit helpen.

Ben jij op zoek naar iemand met kwaliteiten zoals Aster? Of heb je zelf een project die je graag in de kijker wil zetten?

Neem dan contact met ons op!
simon@themaffia.be

You must be logged in to post a comment.
Menu