Proud Productions: Patrick Betrains

In een dalende markt Knack laten groeien & als cherry on the cake CCB-brons winnen!

Dit is Patrick, Creative Sales Driven ‘Merk’mens met meer dan 15 jaar ervaring. Hij vertelt ons met veel trots over zijn werk als marketingmanager voor Knack magazine.


Nood aan rebranding? Patrick to the rescue.

In 2008 – u weet wel, dat jaar met de bankencrisis – kreeg de printmedia een eerste stevige tik. In de daaropvolgende jaren werd de druk op de tijdschriften alleen maar groter. Meer en meer mensen kozen om online de actualiteit te volgen en dus daalde de vraag naar print. Ook het Belgische magazine Knack had te kampen met dalende verkoopcijfers en een dalend lezersbestand.

De dubbele opdracht: enerzijds in een dalende markt het lezersbestand van Knack fideliseren, anderzijds verjonging en groei stimuleren. Geen makkelijke uitdaging, maar in 2014 durfde marketingmanager Patrick Betrains het aan.

Mijn Proud Production

BRON: CIM. (2015, 29 augustus).

Om Knack te herlanceren, was er een rebranding nodig. Deze werd audiovisueel uitgewerkt aan de hand van nieuwe radio- en tv-spots. Er werd ook meer gefocust op de lezers tussen 18 en 30 jaar door samen te werken met partners die een jonger profiel hebben. De rebranding werd een groot succes, dat bevestigden de cijfers van het CIM. Knack noteerde in september 2015 een stijging van 15% in aantal lezers, vergeleken met september 2014. Knack Weekend en Knack Focus kenden een stijging van respectievelijk 12 en 14%.

In volgende tabel is te zien hoe Knack tussen het 3e  trimester van 2014 en het 2e trimester van 2015 als een van de weinige weekbladen een groei kende in gedrukte Vlaamse weekbladen.


En nog een prijs ook!

De kers op de taart kwam er in 2016: brons bij Creative Belgium. Geniet hieronder van de videospot.


Heb je tips voor anderen die iets gelijkaardigs willen doen?

Als je er 100% kan voor gaan, doe het dan ook! Omring je met de juiste & competente mensen. Als je dan resultaten kan behalen die boekdelen spreken, is het heerlijk genieten als ‘merk’mens.


Maakten mee het verschil:

Liesbeth & Peter ( Raygun) // Hans & François ( Helvetica)
Jörgen, Bert, Ann, Roderik,Valérie, Simon & Saskia ( Knack)
& allen die hun neus in dezelfde richting hadden staan. Dikke mercie!


Heb jij Patrick nodig of iemand met dezelfde skills? Contacteer ons op simon@themaffia.be

You must be logged in to post a comment.
Menu