Alles wat je altijd wilde weten over… Sustainable Storytelling

Storytelling is meer dan alleen schrijven, weet je. Het vraagt inlevingsvermogen en die sprokkel ik overal. Zo ga ik soms wandelen of ga ik naar natuurparken om bijvoorbeeld meer te weten over biodiversiteit.

Elke Lenders – Sustainable Digital Storyteller

Waarschijnlijk heb je ooit wel eens gehoord van Storytelling, maar wist je dat Sustainable Storytelling ook een ding is? Het is zeker dat sustainability reeds een belangrijk gegeven is en moet zijn in ons dagelijkse leven en het zal de komende jaren alleen nog maar aan belang toenemen. Storytelling die doorgrond wordt met duurzame aspecten, daar weet Elke alles van, zij is een Sustainable Digital Storyteller in hart en nieren. Benieuwd hoe een gemiddelde werkdag van een Sustainable Storyteller eruitziet? Wat houdt Sustainable Storytelling juist in? Lees dan zeker verder 😉

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Ik kleed de kindjes aan, serveer ze ontbijt, neem een stevige kop koffie voor mezelf, drop de kindjes aan de schoolpoort…Voor de rest heb ik geen repetitieve activiteiten. Elke klant vraagt een andere insteek. Storytelling is meer dan alleen schrijven, weet je. Het vraagt inlevingsvermogen en die sprokkel ik overal. Zo ga ik soms wandelen of ga ik naar natuurparken om bijvoorbeeld meer te weten over biodiversiteit. Uiteraard doe ik ook research online, maar het wordt pas echt authentiek als ik ook voel waarover het gaat. Kortom, ik schrijf, jazeker, maar ik ga geregeld op pad om inspiratie op te doen.

Wat zijn jouw voornaamste taken als Sustainable digital storyteller?

Digital Storytelling, Contentstrategie en Contentmarketing dat zijn de zaken waar ik mij dagelijks mee bezighoud.

Welke ‘richting’ moet je gestudeerd hebben om Sustainable storyteller te worden?

Mijn studietraject zag er als volgt uit. Eerst studeerde ik Communicatiemanagement en PR aan de Arteveldehogeschool in Gent, daarna Sustainability management in de Vlerick Business School. Er is niet echt één bepaalde opleiding die je moet doorlopen om storyteller te worden. Wat ik wel aanraad is vooral veel lezen. Lezen, lezen en nog eens lezen. Je krijgt oneindig veel gratis opleidingen in de bibliotheek of in de boekhandel wat zeer handig is.

Wat voor een persoonlijkheidskenmerken kan je (in het algemeen) plakken op een storyteller?

Een storyteller is aandachtig, empatisch en durft te zeggen aan een klant ‘ik weet dat jij dit belangrijk vindt, maar je klanten willen iets helemaal anders lezen’. Een storyteller is ook kritisch, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor het type opdrachten. Ik werk bijvoorbeeld enkel voor bedrijven met een duurzaam of maatschappelijk nut. Mijn ideale klant ligt wakker van de klimaatveranderingen, streeft naar meer gelijke kansen, wil het milieu helpen… Mijn expertise in sustainability en storytelling maken van mij een soort witte raaf op de markt. Gelukkig maar, want zo wordt elke samenwerking een win-win-win (voor mij, de klant en het klimaat).

In welke sectoren kan een storyteller terechtkomen?

Elk type bedrijf heeft baat bij duidelijke externe communicatie naar de stakeholders. Vroeg of laat komen er vragen. Dan ben je beter voorbereid om antwoorden te geven. Dat doe je door verhalen te brengen en te connecteren met je doelgroep. Geloofwaardigheid is alles. Daar kan een storyteller bij helpen.

Waar kan ik persoonlijk terechtkomen met Sustainable Storytelling? Elke sector die duurzaam handelt of wensen heeft om dat te doen is interessant voor mij. Rome is natuurlijk niet in één dag gebouwd. Ik verwacht geen B-corp label bij elke opdracht. De ambitie moet er wel zijn om een verschil te maken in positieve zin. ‘Jij gaat mij geld opbrengen’, nee daar doe die ik niet aan mee. ‘Wij gaan de wereld samen verbeteren en daar intussen economisch gunstig uitkomen’, Ja.

Met welke andere disciplines werkt een storyteller vaak samen?

Ik werk vaak samen met designers, videomakers, eindredacteurs…

Wat zijn zaken/tips die je zeker wil meegeven aan een (toekomstige) storyteller?

Wees selectief in de opdrachten die je aanneemt. Je moet er vooral in geloven om een meerwaarde te kunnen bieden. Een storyteller zonder passie voor het onderwerp is weinig waard. Zorg dat je opdracht niet aanvoelt als ‘een job’, maar als een hobby waar je toevallig je boterham mee verdient.

Wat zijn de leukste zaken aan werken als storyteller?

Zowat alles, maar vooral, de wereld een beetje verbeteren… Jawel 🙂

Zie hierboven Elke haar gezellige werkplek 🙂

Ben jij op zoek naar iemand met kwaliteiten zoals Elke? Neem dan contact met ons op!
simon@themaffia.be

Heel erg bedankt voor jouw bijdrage, Elke!

You must be logged in to post a comment.
Menu