Alles wat je altijd AL wilde weten over… e-commerce


E-commerce, we kennen het begrip allemaal als de online verkoop van goederen. Maar wat zijn de voornaamste taken van een e-commerce manager, welke richting moet je gestudeerd hebben en welke persoonlijkheidskenmerken kan je op hen plakken? Enkele e-commerce specialisten A.K.A. Aline, Kristof en Annelies helpen ons op weg! 

Aline de Lombaerde – Freelance ( All round) grafisch vormgever

Wat doen jullie?

Aline: “Het takenpakket van een e-commerce manager kan heel uiteenlopend zijn. Zo werk ik hoofdzakelijk als allround grafisch designer waarbij ik de website van enkele klanten onder haar arm neem. Mijn voornaamste taak als e-commerce manager is de website up-to-date houden en ervoor zorgen dat ze goed vindbaar blijft. Ook nieuwe producten toevoegen aan de website en campagnes verzinnen hoort tot mijn takenpakket.” 

Kristof: “Naast de website zijn er nog een heleboel andere taken. Dit gaat van stakeholdermanagement tot de conversie van de website monitoren, analyseren en verbeteren. “Daarnaast moet je met een helikopter view verschillende dashboards beheren en de cijfertjes vertalen naar het marketingteam of developers.” 

Wat staat er op jullie agenda?

Aline: “Ik begin altijd met het checken van mijn mails en het overlopen van mijn planning of to do lijst voor de dag. Doorheen de dag werk ik verschillende opdrachten af, hetzij voor klanten, hetzij voor onze eigen webshop. Daarnaast check ik ook geregeld mijn mails om te zien of er aanvragen of bestellingen van klanten binnenkomen en hoe ik ze kan verder helpen”. 

Annelies: “Ik start vooral met het checken van de website statistieken. Daarnaast check ik of de website nog gesmeerd loopt en of er geen problemen zijn. Als dat wel het geval is, volgt er meestal veel overleg 😊.”  

Kristof: “Mijn dag bestaat eveneens uit het bekijken van de website performantie en vervolgens in grotere projecten duiken. In de namiddag leg ik de cijfers en progressie voor richting CEO en CTO.” 

Welk diploma hangt er bij jullie aan de muur? 

Annelies: “Géén idee. Het antwoord is zeker niet taal- en letterkunde, maar toch ben ik niet de enige met dat diploma die in de e-commerce zit!” 

Kristof: “Ik denk dat een studie totaal ontoereikend is voor deze job. Als ik er toch een studie op moet kleven dan iets richting business management. Tegelijk is het door de jaren heen eerder ervaring opdoen en jezelf blijven bijscholen met buitenlandse congressen. 

Aline: “Zelf heb ik grafische mediavormgeving gestudeerd via Syntra, maar er zijn tal van mogelijkheden. Bij Syntra kreeg ik een ruime basis mee rond zowel grafisch design als websites en ook een deeltje coderen. Altijd handig om jezelf even uit de nood te helpen zonder meteen een developer te moeten bellen.” 

Annelies Pandelaers –
E-commerce Manager

Uit welk hout zijn e-commerce managers gesneden? 

Kristof: Visionair, inspirationeel, analytisch, data driven en vooral people management. De helft van de job is namelijk mensen goed laten snappen wat je samen wilt bereiken. 

Aline: Het allerbelangrijkste in mijn ogen: klantgericht zijn. Zoek uit wat de klant wilt zien op zijn of haar website en op welke manier je het beste problemen voor hen kan oplossen.  

Annelies: Stressbestendig, goed een helikopterview behouden en ambitie tonen! 

Bij welk bedrijf kom je zoal terecht ?

Aline: “In de digitale wereld waarin we nu leven kan mijn functie in elke sector voorkomen.” 

Annelies: “Akkoord met wat Aline vertelt!” 

Kristof: “Akkoord met wat Aline en Annelies vertellen.” 😉 

Waarom zijn jouw skills interessant voor eender welke opdrachtgever? 

Annelies: “Als je echt business wilt genereren online en verder wilt gaan dan een informatieve site, dan heb je een e-commerce specialist nodig. Online sales zijn niet hetzelfde als offline: klanten verwachten andere dingen bij een aankoop online, dan met een fysieke verkoper.” 

Kristof: “Dat moet je aan al mijn opdrachtgevers vragen, maar duidelijkheid in de digitale wereld en vooral de kennisgap die er vaak is gevuld krijgen. Daarnaast is onze ervaring en kennis (wat werkt goed en niet goed) heel handig om een grote learningcurve over te slagen.” 

Aline: Omdat ik naast ecommerce ook de nodige grafische skills heb, ben ik de ideale partner voor opdrachtgevers die een all-rounder zoeken. Iemand die niet enkel hun website of webshop kan onderhouden maar daarnaast ook hun socials beheer en grafische taken kan verrichten.”  

De raad van tante Kaat luidt: 

Kristof Vervliet – Head of E-commerce

Kristof: “Probeer zoveel mogelijk zelf uit, challenge ALLES en vooral consultants en agencies. Denk goed na wat je wil, hoe je het wil en waar je naartoe gaat.” 

Aline: “Probeer om zoveel mogelijk mee te blijven met de huidige trends en nieuwe opkomende programma’s. Zo heb ik onlangs ook met Figma leren werken, een leuk en handig alternatief.” 

Annelies: Shop heel erg veel online ! Dat is als e-commerce manager ervaring opdoen en je doet me er een plezier mee. 😉 

Het leukste aan werken als e-commerce manager is… 

Aline: “Ik vind de uitdaging om een nieuwe site op te zetten altijd geweldig en ook zeker de voldoening achteraf van de tevreden klant. Daarnaast vind ik de variatie met het grafische en tussen mijn dagdagelijkse taken ideaal.” 

Annelies: Je bent bezig met iets dat constant in verandering is. Bezig zijn met e-commerce in 2023 is niet hetzelfde als in 2022, 2021 of 2020.  

Kristof: “De vrijheid, het vertrouwen en het gevoel dat je echt impact hebt op het eindresultaat.” 

Heel erg bedankt voor jullie bijdrage Aline, Kristof & Annelies! 

You must be logged in to post a comment.
Menu