Alles wat je altijd wilde weten over… een Business Developer

Wat weet jij al over een Business Developer? Indien je niet zo met deze term vertrouwd bent is dit de ideale manier om er meer over te leren. Wij stelden Sam De Boeck – Business Developer en Founder van Oro Interactive hier namelijk wat vragen over. Dit had hij ons te vertellen:

Sam De Boeck - Business Developer
Sam De Boeck – Business Developer

Wat zijn jouw voornaamste taken?

Als Business developer ben je telkens op zoek naar nieuwe mogelijkheden die de groei van je bedrijf kunnen stimuleren. Zo ben ik dagelijks bezig met nieuwe opportuniteiten te spotten, te evalueren en uit te werken. Binnen de game industrie betekent dit voornamelijk kijken of we contacten kunnen leggen met relevante bedrijven (en personen) binnen de sector die onze (en die van onze studio’s) missie kunnen helpen waarmaken. Dit aan de hand van projecten of samenwerkingen waar voor beide partijen muziek in zit.

Welke richting moet je gestudeerd hebben om Business developer te worden?

Ik heb Toegepaste Economische Wetenschappen gestudeerd op UGent dus ik heb wel degelijk een economische achtergrond. Maar ik geloof dat iedereen met een gezonde brok creativiteit deze job kan doen. Je moet vooral zelfstandig en op eigen initiatief kunnen werken. Met andere woorden: Als je niet in staat bent om je eigen to-do lijstje te maken dan zal deze job waarschijnlijk niets voor jou zijn.

Welke persoonlijkheidskenmerken kan je plakken op een Business developer?

Creativiteit, ambitieus maar realistisch, doorzettingsvermogen.

  • Creativiteit: Je moet out-of-the-box kunnen denken om opportuniteiten te spotten waar anderen nog niet aan gedacht hebben.
  • Ambitieus maar realistisch: Je moet telkens zo hoog mogelijk mikken, de zotste ideeën zijn vaak de beste. Maar je moet ook heel goed kunnen evalueren (realisme) om te beseffen dat sommige ideetjes misschien TE ambitieus zijn of simpelweg niet in lijn liggen van de missie van het bedrijf.
  • Doorzettingsvermogen: Niet elke opportuniteit leidt tot een uitkomst. Je moet dus kunnen omgaan met “nee” of gewoon in het algemeen “falen”.

In welke sectoren kan je zoal terechtkomen?

Elke sector heeft Business developers nodig. In de game industrie is dit een enorm belangrijke omdat game developers vaak heel creatief zijn, maar “geen verstand hebben” van hoe ze meer kunnen doen met het idee. Alles draait rond netwerken en opportuniteiten. Mensen spreken altijd van het toeval “de juiste moment en de juiste plaats”. Als Business developer is je taak om die kans te vergroten.

Wat zijn de leukste zaken aan het werken als Business developer?

Een greep uit de werkplek van Sam

Voor mij is dat de mogelijkheid om eindeloos dingen te verkennen en zotte ideetjes uit te werken. Ik krijg hier zelf heel veel energie van.

Een nuttige tip:

Wees niet bang om bedrijven of personen te contacteren die onbereikbaar lijken. Vaak ben je verbaast hoe snel je een antwoord van hen krijgt.

Heb je een leuke anekdote over een gebeurtenis op het werk?

Ik ben onlangs voor het werk naar GDC (een van de grootste gaming events wereldwijd) geweest in San Francisco. Daar ben ik via via binnen geraakt op een get-together feestje van META met de allergrootste VR/AR/MR developers ter wereld. Voor mij was dat een fantastische ervaring omdat ik in contact kwam in een casual setting met legendes binnen die wereld. De avond werd afgerond in een random tiki bar met de nodige hoeveelheid cocktails. Resultaat: Ik ben nu nog steeds in contact met enkelen van hen en zal ook verder afspreken. Allemaal door een event waar ik die middag nog niets van wist. De beste ervaringen zijn vaak de spontane en de beste connecties leg je in een informele setting met een drankje en wat eten!

Kan je wat meer vertellen over jouw eigen bedrijf OrO Interactive?

Naast mijn fulltime job heb ik ook Oro Interactive. Dit is mijn eigen bedrijf waar ik na mijn uren en in het weekend voor werk. Ik heb dit opgericht tijdens mijn studies op de universiteit omdat ik mijzelf een challenge wou geven. Drie jaar later ben ik nog steeds bezig en verdien ik er een aardig centje mee bij.

Concreet zijn wij (ik werk samen met een partnerbedrijf) een boutique-style publishing en marketing agency. In mensentaal betekent dit dat wij een assortiment aan diensten aanbieden om games op de markt te brengen. Zo kom ik vaak in contact met heel creatieve mensen en kan ik mijn steentje bijdragen om hun games aan de juiste doelgroep aan de man te brengen. Mijn doel is altijd geweest om de eerste publisher in België te worden, iets waar ik nog steeds elke dag naartoe werk. Alles staat op punt, het enige dat nog mist is een investeerder die ook in dit verhaal gelooft. Bij deze staan mijn DM’s open!

Heel erg bedankt voor je bijdrage Sam!

Wil jij ook wat meer weten over een Motion Designer? Klik dan hier

Ben jij op zoek naar iemand met de kwaliteiten van Sam?

Neem dan contact met ons op.

simon@themaffia.be

You must be logged in to post a comment.
Menu