Alles wat je altijd wilde weten over… een Art Director

Art direction. Klinkt interessant, maar wat betekent het precies? Isabelle De Vos – Brand strategist en freelance Art director gaf met plezier een antwoord op onze vragen. Dit had ze te vertellen:

Wat zijn jouw voornaamste taken?

Art director
Isabelle De Vos – Brand strategist en freelance Art director

Mijn taak bestaat eruit de visuele en evenementiële communicatie van bepaalde merken te versterken. Dit houdt verschillende zaken in: brand strategy, het bedenken van concepten, grafisch design en concept/productie van fotoshoots of pr-events.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Mijn dagen zien er niet vaak hetzelfde uit. Ze starten wel allemaal met koffie en mails. Daarna hangt het van de opdrachten af. Soms ben ik verschillende dagen na elkaar aan een huisstijl aan het werken. Maar evengoed sta ik op een fotoset of werk ik mee met de klant aan een volgende collectie.

Welke richting moet je gestudeerd hebben om Art director te worden?

Je kan allerlei opleidingen volgen of richtingen studeren. Maar het kan het ook gewoon in je zitten. Je kan er dus eveneens naartoe groeien. Zelf heb ik een opleiding grafische vormgeving gevolgd. Daarna zat ik avonden na elkaar te “oefenen” en stelde ik doelen voor mezelf. Ik wilde daar, daar en daar werken.

Welke persoonlijkheidskenmerken kan je plakken op een Art Director?

Er zijn drie kenmerken die ik bij veel collega’s herken:

Art director
De werkplaats proper houden 🙂
  • Nieuwsgierigheid
  • Oog voor detail
  • Gedrevenheid

In welke sectoren kan je zoal terechtkomen?

Ik ben er van overtuigd dat een Art director kan terechtkomen waar hij wil terechtkomen. Wil je er het beste uithalen? Zet hem/haar dan waar zijn/haar hart ligt.

Wat zijn de leukste zaken aan het werken als Art director?

De uitdagingen zijn leuk. Maar vooral het behalen van een resultaat na weken of maanden intensief zoeken en hard werken met een heel team zijn zijn voor mij de kers op de taart.

Art direction is niet enkel ideeën bedenken, maar ervoor zorgen dat je het beste eindresultaat bereikt. Soms is het struggelen, maar laat je omringen met een sterk team. Dan bereik je de zotste resultaten.

Enkele nuttige tips:

Volg je gevoel of intuïtie, maar gebruik goede argumenten en de juiste woorden om het over te brengen. Gepaard met een duidelijk moodboard krijg je de neuzen sneller in dezelfde richting.

Volg je gevoel of intuïtie, maar gebruik goede argumenten en de juiste woorden om het over te brengen.

Isabelle De Vos – Brand strategist en freelance Art director

Kan je ons meer vertellen over Voshaes?

In 2013, na 15 jaar ervaring als grafisch ontwerper bij verschillende reclame agencies, wilde ik me meer richten op mode, eten en lifestyle. Ik besloot de overstap te maken naar freelancen.

Vandaag bestaat mijn werk uit (re)branding strategieën op lange termijn bedenken. Deze zet ik om in creatieve strategieën en daarnaast verzorg ik het dagelijkse communicatieproces. Voor andere merken bestaat de briefing uit het creëren van een eenmalige sterke campagne. Hierbij neem ik de creative lead en productie op mij. Dit doe ik voor zowel Belgische als internationale merken. Ik stel telkens zelf een team samen waarmee ik het project tot een goed einde breng.

Heel erg bedankt voor je bijdrage Isabelle!

Wil jij ook wat meer weten over 3D Engineering? Klik dan hier

Ben jij op zoek naar iemand met de kwaliteiten van Isabelle?

Neem dan contact met ons op.

simon@themaffia.be

You must be logged in to post a comment.
Menu