Alles wat je altijd wilde weten over… een UX/UI Designer

Alles wat je altijd wilde weten over... een UX/UI Designer
Hanne Schoolmeesters – Brand & UX/UI Designer

Lijkt het beroep UX/UI designer jou compleet onbekend? Dat kan zomaar! Wil je er meer over te weten komen? In dit artikel vertelt Hanne Schoolmeesters – Brand & UX/UI Designer meer over haar dagelijkse bezigheid.

Wat zijn jouw voornaamste taken?

Luisteren

Ik begin eerst en vooral met het luisteren naar mijn klanten. Wat zijn hun opmerkingen, hun bedenkingen en waar lopen ze precies tegenaan? Daarom stel ik vragen, veel vragen. Enkel en alleen als je de (eind)klant helemaal begrijpt, kan je een goed eindproduct maken dat een oplossing biedt voor hun uitdagingen.

Analyseren & prototypes maken

Het is noodzakelijk om de nood van de klant te analyseren en om verschillende pistes te bewandelen. Dit is een proces dat je als UX/UI designer best al doende uitvoert. Ik bedoel hiermee, het snel overgaan naar het schetsen van schermen (wireframes) en het uitwerken van visuele simulaties (prototypes). Je kent de uitspraak wel: “een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden”. Wel, een prototype zegt veel meer dan 1.000 meetings.

Testen & bijsturen

Enkel door te testen kan je effectief weten of de oplossingen werken voor de uitdagingen van de klant. Met de feedback die je ontvangt, kan je waar nodig bijsturen.

Het is zeer waardevol om een eerste versie te lanceren en die nadien nog bij te sturen op basis van cijfers en feedback van de gebruikers. Dat is volgens mij belangrijker dan het toewerken naar een eerste versie die perfect ‘af’ is. Want die perfectie is een illusie. Er is nooit iets ‘af ‘of ‘perfect’. Je creëert de digitale ervaring voor de eindklant. De manier waarop zij jouw digitaal product gebruiken kan verschillen van wat jij als ervaren designer voorspelt, of wat je klant er zelf van vindt. De meest nuttige feedback komt van de eindgebruiker en daarom is testen en blijven bijsturen zo belangrijk.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Mijn dagen zijn heel verschillend en dat vind ik er net zo leuk aan. De meeste tijd spendeer ik aan het ontwerpen van websites, webapplicaties en logo’s. Daarnaast heb ik ook meetings met klanten en coach ik mijn team. Dan schiet er ook nog wat tijd over om te netwerken en mezelf bezig te houden met sales en marketing.

Je denkt nu misschien: “Amai, dat is veel!”. Mijn dagen tellen inderdaad meer dan 8 uur. 😉

Welke richting moet je gestudeerd hebben om UX/UI designer te worden?

Een studierichting volgen

Moet? Niks moet! Een diploma in UX/UI designer is volgens mij geen garantie op succes. Alles hangt af van je vermogen om steeds bij te leren en nieuwsgierig te blijven naar nieuwe ontwikkelingen in de sector. Deze nieuwsgierigheid heb je nodig tijdens je opleiding, maar zeker ook erna.

Versta me echter niet verkeerd. Een opleiding is wel een heel goed startpunt. Tegenwoordig kun je op verschillende Hogescholen de richting UX/UI design studeren. Dat is een goede zaak. Toen ik studeerde, bestond die richting nog niet. Mijn basisopleiding is een master grafische vormgeving met de specialisatie ‘corporate identity’.

Ook die studierichting reikt een enorm nuttig kader aan voor een UX/UI designer. Met een achtergrond als brand designer kan ik bij het creëren van logo’s en huisstijlen bijvoorbeeld meteen rekening houden met de elementen waar een goede website aan moet voldoen. Ik kom zo vaak huisstijlkleuren tegen die niet voldoen aan de contrast richtlijnen. Contrast is enorm belangrijk. Als je boodschap geschreven staat in een kleur waarbij het contrast ten opzichte van de achtergrond te laag is, ziet 20% van je (potentiële) klanten deze boodschap niet. Zoekmachines zoals Google straffen je hier ook op af. Ze laten je minder hoog zien in de zoekresultaten. Zo laat je enorm veel kansen liggen. Als je denkt dat een doordacht design veel geld kost, bereken dan maar eens de kosten van een slecht ontwerp.

Alles wat je altijd wilde weten over... een UX/UI Designer
Het team van Hanne Schoolmeesters

Ervaring opdoen

Minstens even belangrijk als de keuze van je studierichting is volgens mij het opdoen van ervaring. Zo heb ik de skills van UX/UI vooral “on the job” geleerd. Dit deed ik bij enkele bureaus in Antwerpen, Hasselt en Leuven.

Stages kan ik ook zeer warm aanbevelen. Het is niet nodig je meteen te verbinden aan een vaste werkgever. Stages laten je al eens toe om te ‘snoepen’ van verschillende stijlen en expertises. Dit zonder dat je meteen een heel bord moet opscheppen. Voordat mijn carrière begon, liep ik stage bij verschillende communicatiebureaus en ontwerp studio’s. Deze stages waren in het binnen- en buitenland, want de digitale wereld overstijgt elke mogelijke landsgrens. Het zijn allemaal bouwstenen die me het vertrouwen en de tools hebben gegeven om in 2021 van mijn bijberoep mijn hoofdberoep te maken. Dit realiseerde ik met mijn eigen bedrijf Studio Han.

Welke persoonlijkheidskenmerken kan je plakken op een UX/UI designer?

Dat is een moeilijke vraag. Moet ik nu mezelf beschrijven? 😉

Net zoals bij de ruimere bevolking is ook iedere UX/UI designer anders. Gelukkig maar, want dat heb je ook nodig in een team. Zo versterk je elkaar namelijk.

Ik denk wel dat het sowieso van belang is om een open blik te hebben naar de wereld toe.

Een UX/UI designer is creatief. Deze persoon oordeelt of besluit niet meteen vanuit zijn eigen leefwereld, maar blijft nieuwsgierig, luistert goed, vraagt door en analyseert. UX/UI designers zijn geen ‘kunstenaars’ die enkel maar hun eigen ding doen. Het zijn artiesten die zich verplaatsen in de leefwereld van hun (eind)klant en hun creativiteit net bovenhalen in het zoeken naar oplossingen.

UX/UI designers zijn geen ‘kunstenaars’ die enkel maar hun eigen ding doen.

Het zijn artiesten die zich verplaatsen in de leefwereld van hun (eind)klant

en hun creativiteit net bovenhalen in het zoeken naar oplossingen.

Hanne Schoolmeesters – Brand & UX/UI Designer

In welke sectoren kan je zoal terechtkomen?

Je kan terechtkomen in elke sector die je maar kan bedenken: van een reclamebureau tot een bank. Als UX/UI designer zijn er heel veel mogelijkheden. Er heerst de interactie tussen de mens en het digitale. Namelijk het creëren van digitale ervaringen en daarna zien hoe de mens hierop reageert en ermee omgaat. UX/UI design zal volgens mij alleen maar meer voorkomen en steeds belangrijker worden. Deze toekomst mee vormgeven is fantastisch.

Met welke andere disciplines werkt een UX/UI designer vaak samen?

Als UX/UI designer kom je in aanraking met veel disciplines:

  • Sales: Wat hebben ze de klant beloofd?
  • Project managers: Wat is de timing? Hoe verloopt het proces?
  • Programmeurs: Hoe gaan zij jouw creaties tot leven brengen? Welke waardevolle inzichten kunnen zij toevoegen aan jouw oplossing?
  • Copywriters: Welke teksten werken het best? Welke inzichten kunnen zij toevoegen en hoe werkt dit in combinatie met het ontwerp?
  • Fotografen & motion designers: Welke beelden heb je nodig? Hoe zien zij het?
  • Marketeers & strategen: Hoe zetten ze de oplossing die je maakt in de markt?

Waarschijnlijk vergeet ik er nog een heleboel. Het samenwerken met een team maakt het alvast heel interessant. Zo kun je elkaar blijven uitdagen en van elkaar leren om zo samen een sterk resultaat te bekomen.

Wat zijn de leukste zaken aan het werken als UX/UI designer?

Ik vind het fantastisch om mensen te laten stralen. Het is geweldig om te zien hoe gelukkig personen zijn met een voor hen gemaakt product.

Het verschil dat je kan maken door technologie op de juiste manier in te zetten, is zo dankbaar. Technologie moet mensen en bedrijven altijd ondersteunen en niet tegenwerken of uitsluiten. Technologie moet intuïtief zijn. Het moet gemakkelijk zijn en leuk om mee te werken. We zitten wereldwijd met een sector die aan 1.000 kilometer per uur door-evolueert. Als UX/UI designer zorgen wij dat de gebruikers dat tempo kunnen volgen.

Dat is volgens mij het geheim van een goed product: één dat er goed uitziet, maar ook goed werkt. Om die oplossingen te ontwerpen voor de (eind)klant en te zien welk verschil je hiermee maakt. Daar doe ik het voor. Elke dag opnieuw.

Technologie moet mensen en bedrijven altijd ondersteunen en niet tegenwerken of uitsluiten.

Hanne Schoolmeesters – Brand & UX/UI Designer

Enkele nuttige tips:

Mijn tips zijn: blijf je verwonderen, blijf kijken met een open blik, blijf je inspireren, blijf bijleren, ga ervoor en blijf proeven van alles wat je interessant vindt.

Heel erg bedankt voor je bijdrage Hanne!

Wil jij ook wat meer weten over Art Direction? Klik dan hier

Ben jij op zoek naar iemand met de kwaliteiten van Hanne?

Neem dan contact met ons op.

simon@themaffia.be

You must be logged in to post a comment.
Menu