Zet jezelf in de kijker: het belang van personal branding!

Merken? Je kan er waarschijnlijk honderden opnoemen. Maar, vergeet als freelancer niet om jezelf ook in dat rijtje te zetten! Als freelancer ben je namelijk jouw eigen merk. Het is je identiteit die gaat bepalen hoe mensen je merk zien. Potentiële klanten kiezen om met jou verder te gaan op basis van hoe je overkomt en wat je uitstraalt. Jouw personal branding dus!

Het belang van deze branding neemt ook alsmaar toe. Dit komt doordat freelancen in de lift zit, iets wat de concurrentiestrijd in de freelancemarkt alleen maar harder maakt. In 2023 lieten Vlaanderen en Brussel met 200 000 freelancers een absoluut recordniveau optekenen.

Het is dus belangrijk om jezelf te onderscheiden van anderen en klanten te laten zien waarom ze juist met jou zouden moeten samenwerken. Maar, wat maakt dan juist het verschil tussen jou en concurrenten die net zo gedreven, bekwaam en ambitieus zijn? SIMPEL! Jijzelf maakt dat verschil! Want, dat is waar personal branding om draait. Jezelf als merk in de markt zetten. Iets wat door velen meteen ook beschouwd wordt als een grote drempel.

De moeite waard!

De groeiende freelancemarkt maakt het vandaag de dag nog belangrijker om je te onderscheiden van de rest. En dat is waar je personal branding in beeld komt. Je merk is hoe je jezelf toont aan de buitenwereld, online en offline, en welke indruk je daarmee maakt op anderen. Velen vinden het moeilijk om zichzelf te verkopen en weten bijvoorbeeld niet waar ze moeten beginnen. Anderen vinden het dan weer niet de moeite waard om tijd te spenderen aan hun personal branding. Wel, deze laatsten hebben ongelijk.

Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.
– Jeff Bezos –

Een sterke personal branding brengt namelijk een hele reeks voordelen met zich mee. De lijst is eindeloos. Van aantonen waarom jij de geschikte persoon bent voor een bepaalde job tot vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten. Door simpelweg consistent en authentiek te communiceren, creëer je geloofwaardigheid en laat je zien dat je betrouwbaar bent. Daarbovenop toon je ook nog eens aan dat je de juiste persoon voor een opdracht bent. Door alleen nog maar op deze kleine dingen te letten, kan je al een groot verschil maken.

Een ander belangrijk voordeel dat zeker het vermelden waard is, is dat personal branding er ook voor zorgt dat je klanten aantrekt die bij jou en je manier van werken passen. Dit verhoogt op zijn beurt de kans op langdurige en succesvolle samenwerkingen. Door jezelf duidelijk te positioneren en je waarden en expertise te communiceren kom je al een hele weg.

How to… build your own personal brand?

Als freelancer is je merk, je identiteit. In andere woorden, jij als freelancer bent even sterk als je merk. Jezelf als een sterk merk in de markt kan dus het verschil maken. Zet je skills, ervaring en passie in de kijker en val op in een zee van concurrentie! Hier zijn alvast 4 tips om je op weg te helpen naar een personal branding die indruk zal maken!

Tip 1: Heel simpel, wie ben je en wat wil je?

De eerste stap in je weg naar een succesvolle personal branding klinkt simpel maar is wel cruciaal! Start met een zelfreflectie en zoek uit wie jij bent en wat je uniek maakt. Het is belangrijk om een zo authentiek mogelijk beeld van jezelf te schetsen, hoe persoonlijker, hoe beter. Schets je persoonlijkheid, waar je voor staat, je vaardigheden, passies, ervaringen, … Kortom, WEES GEWOON JEZELF! Oh, en wees ook eerlijk. Vertel niet gewoon wat mensen willen horen, maar wees eerlijk over wie je bent en wat je doet. Dit zal je reputatie alleen maar versterken. 

Denk tijdens dit proces ook eens na over wat en wie je wil bereiken. Een sterke personal branding staat of valt met het definiëren van je niche en doelgroep. Want onthoud, specialization is the key to success! Profileer jezelf als een specialist in je vakgebied. Opdrachtgevers gaan sneller de voorkeur geven aan iemand die een expert is in zijn/haar vak dan aan iemand die een wirwar van skills aanbiedt.

Zorg ook dat je weet op wie je jouw pijlen gaat richten. Kijk naar wat jij wil (verloning, sector, …) en wat de tegenpartij kan bieden. Zo bepaal zo jouw ideale doelpubliek.

Tip 2: Verzorg je online aanwezigheid én belangrijk… Wees consistent!

Eenmaal je bepaald hebt wie je bent, wat je doet en wie je target, kan je beginnen met het vormgeven van je personal brand. Hiervoor zijn 4 dingen nodig: een logo, lettertype, kleurenschema en een professionele foto van jezelf. Een eigen website is zeker en vast een must om je online merkaanwezigheid te vergroten!

Weet je trouwens dat méér dan 70% van de werkgevers je sociale media checkt voor een sollicitatie?

Op Facebook, Instagram, LinkedIn, … vinden ze namelijk informatie over de persoon die schuilgaat achter de CV. Opdrachtgevers creëren op basis hiervan reeds een eerste beeld. En iedereen weet wel hoe belangrijk zo’n goede eerste indruk kan zijn. Door een goede personal branding heb je zelf in handen welk beeld dit zal zijn. Denk dus goed na over welke content je post op welke kanalen.

Wanneer je voornaamste doel het vinden van een baan is, kun je niet om LinkedIn heen. Via LinkedIn kunnen recruiters je makkelijk vinden! Enkele tips: zorg ervoor dat je profiel up-to-date is. Én het belangrijkste, toon aan dat je een expert bent in je vak!

Tip 3: Networking is key

Personal branding geldt niet enkel online, maar ook offline. Netwerken is een essentieel onderdeel in jouw personal branding. Veel professionals deinzen terug voor netwerken omdat ze schrik hebben om in een ruimte vol onbekenden te stappen, een conversatie te starten met iemand die ze nooit eerder gesproken hebben en dit zonder dat het overkomt als een verkoopgesprek. Maar, het belang van netwerken is zó groot. Bouw dus waardevolle en persoonlijke contacten op die nu of in de toekomst van pas kunnen komen. Én vergeet ook niet het netwerk van jouw netwerk! De mensen die je ontmoet in die ruimte vol onbekenden kunnen je in contact brengen met hun eigen netwerk.

Tip 4: Sterke reputatie

Een sterk personal brand spreekt tot de verbeelding en blijft hangen. Wanneer potentiële opdrachtgevers je onthouden zullen ze sneller bij jou aankloppen wanneer zij op zoek zijn naar een freelancer met jouw skills. Maar, een sterke personal branding is niet mogelijk zonder een sterke reputatie. Vraag aan opdrachtgever waarmee je samenwerkt of hebt samengewerkt of ze een review over jou en jouw diensten willen schrijven. Potentiële opdrachtgevers kunnen op deze manier in één oogopslag zien hoe anderen over jou denken.

Your personal brand is your reputation. Every time you speak, you’re building it up or tearing it down.
 – Donna Moritz –

Met deze 4 tips ga je al een heel eind komen maar vergeet niet… je personal brand is nooit af ! Want wat wie je vandaag bent en wat voor jou vandaag van toepassing is kan binnen een jaar helemaal anders zijn. Evalueer dus regelmatig je personal branding, pas aan waar nodig én maak indruk!


Sources:

You must be logged in to post a comment.
Menu